Norge

- Jeg tør ikke fastslå at vi er i rute

  • Marie Melgård

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener det er for tidlig å se effekt av det Regjeringen har gjort for å forhindre frafall, blant annet Ny Giv-prosjektet som ble lansert for tre år siden. Håkon Mosvold Larsen

  • Ting tar tid, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen, som mener den norske skolen er inne i en god trend.

I 2005 sa daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) at det ikke var noen «quick-fix» for å forhindre frafall i videregående skole. Åtte år senere mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen at det er for tidlig å se resultater.

Les også

Ramler ut av arbeidslivet før de har startet

– Andelen som faller i fra videregående skole har stått stille i 20 år. Det er en utfordring, men vi ser at norske elever på mellomtrinnet viser fremgang på internasjonale tester. Det er sterk sammenheng mellom faglig grunnlag fra grunnskole og gjennomføring av videregående skole. Ting tar tid, og det er en stund før disse begynner på videregående. Men det er en god trend i norsk skole, sier Halvorsen.

De rødgrønne har satt seg som mål at seks prosent flere skal fullføre videregående i 2015 enn i 2010.

– Vi satte oss klare mål i 2010, og startet en forsterket innsats mot frafall i samarbeid med fylkene. Elever i 10. klasse fikk et forsterket tilbud og de som dropper ut blir fulgt tettere opp. Vi ser bedringer i VG1 og VG2, men ikke ennå i siste året. Jeg tør ikke fastslå at vi er i rute, men det jobbes mer systematisk enn tidligere, sier Halvorsen og viser til "Ny Giv"-satsningen.

— Grunnlag til å lykkes

Hun peker også på at Regjeringen nå gir elever rett til pågyggingsår etter fullført fagbrev.

— Svært mange elever går fra yrkesfag til påbygg på to år. Det er svært teoritungt og mange mange elever stryker i ett eller flere fag, sier Halvorsen.

Regjeringen har har satt i gang etterutdanning på 1/4-del av landets ungdomsskoler. Ifølge Halvorsen skal 5300 lærere få etterutdanning for "å treffe alle elever bedre gjennom en mer praktisk og variert skole"

– Dette er for å møte den utfordringen Bakken viser til, sier Halvorsen og refererer til NOVA-forsker Anders Bakken som sier til Aftenposten at dagens skole skaper større forskjeller blant unge.

– SV har hatt kunnskapministeren i åtte år - kunne dere ha gjort mer?

– Jeg er fornøyd med at norske skoler er i fremgang og at vi har satt i gang forsterkninger som vil gi resultater etter hvert. Det gir et godt grunnlag for å lykkes bedre, sier Halvorsen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Norge trenger algebra!

  2. SID

    Skal regjeringen hjelpe flere elever med å bestå videregående, trenger vi nivåvalg i skolen

  3. LEDER

    Aftenposten mener: Fraværsgrensen må bestå

  4. KRONIKK

    «Skolen skal gjøre mye. Skolen skal se hele mennesket. Men vi kan ikke prioritere alt»

  5. POLITIKK

    Bedre karakterer og betydelig lavere fravær etter at fraværsgrensen ble innført

  6. NORGE

    Denne skolen har klart å halvere andelen elever som må ha spesialundervisning. Nå skal resten av Norge lære.