Norge

KNM Helge Ingstad har dekket over vann. Nå jobber dykkerne resten av dagen

Den forliste fregatten KNM Helge Ingstad krysset vannflaten i 8-tiden tirsdag, bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

  • Adrian Brudvik
  • NRK (direkte video)

(Bergens Tidende): I 04-tiden natt til tirsdag startet Forsvaret hevingen av KNM «Helge Ingstad», som kolliderte i Hjeltefjorden i november i fjor. Det opplyser forsvaret i en pressemelding.

Forsvaret tror at hevingsoperasjonen vil ta mellom fem og seks døgn, dersom været holder seg stabilt.

– Det er en veldig kompleks operasjon, med svært mange folk involvert. Hovedfokuset vårt er at alle som bidrar skal gjennomføre arbeidet uten å få så mye som et skrubbsår, sier Anders Penna til BT.

Bergingsleder Anders Penna leder den kompliserte operasjonen. Bendik Skogli / Forsvaret

Penna er bergingsleder i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av hevingen. Han forteller at operasjonen er svært risikofylt, men at de har gjort alt de kan av risikoreduserende tiltak.

– Vi gikk gjennom en sjekkliste på godt over hundre linjer før vi startet arbeidet, sier han.

Her er Havarikommisjonens funn

Arbeider under vann

Ifølge Forsvaret er hevingen ventet å ta mellom fem og seks døgn. Rundt 300 personer jobber på skift for å få fregatten opp fra vannet.

– Nå har vi tatt det første steget, som innebærer å løfte «Helge Ingstad» fra bunnen. Vi har full kontroll på kranen, sier Penna.

Klokken 07.30 tirsdag opplyser han at de har løftet fregatten om lag to meter. Resten av dagen vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere under vann. Derfor vil det ikke bli store synlige forandringer før i morgen.

  • Hør Aftenpostens podkast Forklart (15 min) om konsekvensene av fregattforliset:

De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal løfte fregatten samtidig, og derfor må de ligge i ro ved siden av hverandre. For at de skal klare det, må det være lite vind og bølger.

Ifølge Forsvaret er det ventet en del dønninger onsdag, og det kan føre til endringer i operasjonen.

– Men vi har tatt en grundig analyse av været, og er ganske sikker på at vi får gjort arbeidet på en trygg måte, sier Penna.

Bildet viser de første fasene av bergingsoperasjonen ved kranskipene Gulliver og Rambiz. Marit Hommedal, / NTB scanpix

Her sprenger de torpedoene i Hjeltefjorden

Ventet på bedre vær

«Gulliver» og «Rambiz» fortøyde ved havaristedet søndag ettermiddag, men været mandag var for dårlig til å starte operasjonen.

Forsvarsmateriell og Boa har satt en grense på 0,5 meter signifikant bølgehøyde for å gjennomføre operasjonen. Dette værvinduet må holde en uke.

Om alt går etter planen vil fregatten bli overført til den nedsenkbare lekteren «Boa barge 33» på torsdag eller fredag.

Dermed kan «Helge Ingstad» være oppe av sjøen og på Haakonsvern i løpet av helgen, anslår Forsvaret.

Les mer om

  1. Fregatthavariet
  2. KNM «Helge Ingstad»
  3. Haakonsvern

Fregatthavariet

  1. NORGE

    Hva gikk galt da Norges største krigsskip kolliderte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

  2. NORGE

    Slik skal tankskipet ha sett ut rett før kollisjonen med KNM «Helge Ingstad»

  3. NORGE

    Se de første bildene fra innsiden av den KNM Helge Ingstad etter hevingen

  4. NORGE

    KNM Helge Ingstad fremme på Hanøytangen

  5. NORGE

    Forsvaret varsler rettslige skritt om KNM Helge Ingstad