Norge

Historisk overskudd

Apples nye verdensrekord: 140 milliarder kroner på ett kvartal. Salget av smarttelefonen Iphone overgår alle forventninger, mens salget av nettbrettet Ipad falt 22 prosent.

  • Roar Østgårdsgjelten

Apple-sjefen Tim Cook kaller salgstallene for Iphone-ene for «overveldende».

Apple-aksjen steg over 8 prosent da teknologibørsen Nasdaq åpnet handelen i går ettermiddag (norsk tid).

74,5 millioner Iphone-er

Den forrige «verdensrekorden» i overskudd på ett kvartal hadde det amerikanske oljeselskapet ExxonMobil (Esso), som tjente 15,9 milliarder dollar i annet kvartal 2012.

Den amerikanske IT-giganten solgte totalt 74,5 millioner av de ulike modellene av smarttelefonen i oktober-desember i fjor, som var første kvartal i selskapets avvikende regnskapsår. Overskuddet var på 18 milliarder dollar, tilsvarende 140 milliarder norske kroner.

Apple oppgir ikke salgstall for den nye Iphone 6 eller for hver av de andre modellene.

Hovedforklaringen på den eventyrlige veksten er at Kina er åpnet som marked for Apple-telefoner og nettbrett.

Salget i det som selskapet kaller Stor-Kina, og som omfatter Fastlands-Kina og Hongkong, nådde 16 milliarder dollar (124 mrd. kr) i hele 2014. Det var en økning på 70 prosent fra ett år tidligere.

Salget i det kinesiske markedet er nå omtrent på nivå med det Apple selger i Europa, melder det britiske kringkastingsselskapet BBC.

Ingen tall for Norge

Apple oppgir ikke salgstall for Norge.

- Apple har tredelt distribusjon i Norge. En kanal er de tradisjonelle elektronikkjedene, som Elkjøp, Lefdal, Expert og Euronics. Så selges en del gjennom butikkene Eplehuset, og siste salgskanal er nettsalget. Det som selges gjennom elektronikkjedene, har vi en viss oversikt over, men vi får aldri et totalbilde, sier administrerende direktør Jan A. Røsholm i Elektronikkbransjen til Aftenposten.

«En mote»

- Hvorfor gjør Apple det så mye bedre enn eksempelvis Samsung?

- Apple har et mye mindre produktspekter enn de fleste andre. Samsung, som du trekker frem, produserer alt mellom himmel og jord, hvite— og brunevarer, TV-er, varmepumper og komponenter i tillegg til smarttelefoner og PC-er. Det gjør noe med fokus og inntjening, sier Røsholm.

Han trekker også frem at Apple er blitt en mote, noe som markedsføres nærmest av seg selv og som ikke trenger like høye markedsføringsbudsjetter.

Klokken kommer

Lanseringstidspunktet for Applewatch blir april. Les mer på ap.no/digital

NYG09619.eps Foto: Jonas Taraldsen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Apples overskudd økte kraftig

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Apple selger færre telefoner, men tjener mer

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Apple rapporterte om beste kvartal noensinne

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Oljefondet tapte over 5 milliarder kroner på Apples børsfall. Det bekymrer ikke markedsstrateg.

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Samsungs overskudd kraftig redusert

  6. VERDEN
    Publisert:

    Apple stuper på børsene – markedet er mettet