Her skal det etter planen gå en ny, storslagen toglinje mellom Moss og Halden.
Men ny Østfold-jernbane er i ferd med å bli for dyr for samferdselsminister Jon Georg Dale. Siste anslag viser at prisen for strekningen har økt fra 20 til 63 milliarder kroner.
Hvordan kan prisen ha økt så enormt? Prosjektlederne i Bane Nor snakker om vikinger og langskip når de skal forklare.
For bare drøye 1000 år siden så nemlig dette landskapet helt annerledes ut.
Det som ligger under bakken er vanskelig å forene med jernbanespor.
Norge

Dersom Østfold skal få ny jernbane, må den bygges der vikingene seilte sin skip.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Jeg prøver å se det for meg. Akkurat her vi står ute på et jorde i Østfold kom vikinger seilende, fra Fredrikstad. Langskipene hadde nok vann under kjølen til å nå dagens Råde kommune, øst for Rygge.

Enorme mengder vann ligger her fremdeles. Det har blandet seg med jord og fått et lag oppå med fremragende dyrkbar mark. Som, viser det seg, ikke er fullt så fremragende når den skal bære en moderne jernbane.

Les hele saken med abonnement