Norge

Morten (11) slet med leksene - hadde kjempe-IQ

Morten (11) var urolig, vanskelig og strevde med skolearbeidet. Etter ADHD-utredning fikk foreldrene en uventet beskjed: Gutten hadde ualminnelig høy IQ.

Morten Aakervik Hansen (11) har i løpet av året gjort seg ferdig med 7. klassebøkene i matematikk i samarbeid med mattelærer Borghild Ghanavatian. KATRINE NORDLI

  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

Les også:

Les også

Skoleforskere bekymret for de smarteste barna

NETTPRAT fredag klokken 13: Spør om evnerike barn

I dag er Morten Aakervik Hansen en blid og veltilpasset gutt som trives godt i 6. klasse på Greverud skole i Oppegård i Akershus.

— Naturfag er det morsomste. Jeg vil gjerne bli zoolog, forteller Morten, og begynner på en lengre utlegning om slamkrypernes fascinerende verden.

Men for bare et par år siden hadde gutten et svært negativt forhold til skolen, og foreldrene var fortvilet.

- Det var vanskelig å få ham til å gjøre selv de enkleste mattestykkene. Morten var urolig, utilpass og kvass mot voksne. Han gråt mye om kveldene, erindrer mamma Stine Aakervik Pedersen .

— Leksene kunne ta halvannen time. Morten lå under bordet og skrek og vred seg, supplerer pappa Øyvind Emil Hansen.

Overraskelse

Allerede i 2. klasse på barneskolen ble det snakk om at han kanskje hadde ADHD. Morten gikk gjennom en rekke utredninger. Spesialistene konkluderte med at gutten hadde konsentrasjonsforstyrrelsen ADD.

I tillegg gjorde de et annet og mer uventet funn: Testene viste at Morten hadde ualminnelig høy IQ. Foreldrene vil ikke snakke om hvilket tallresultat gutten havnet på.

- Men vi fikk vite at det var den høyeste scoren et barn hadde fått på Folloklinikken noensinne, forteller de.

For Stine Aakervik Pedersen og Øyvind Emil Hansen kom testresultatene som en stor overraskelse. Foreldreparet som jobber som ingeniører, har aldri tenkt på seg selv som spesielt begavede. Men etter at de fikk vite om sønnens høye IQ, var det mange brikker som falt på plass. Foreldrene skjønte at gutten rett og slett hadde kjedet seg forferdelige på skolen med de endeløse repetisjonene av ting han allerede kunne.

Les også:

Ungdomsskolematte

Stine Aakervik Pedersen og Øyvind Emil Hansen opplever at skolehverdagen er blitt en annen etter at gutten deres har begynt å få mer tilrettelagt undervisning. I matematikktimene, der Borghild Ghanavatian er en av lærerne, har Morten i løpet av året gjort seg ferdig med 7. klassebøkene, og etter sommerferien blir det ungdomsskolepensum.

Når klassen jobber med stoff som 11-åringen allerede kan, får han mulighet til å jobbe med andre bøker om emnet.

— Vi har fått gehør for å være litt selektive med leksene. Hvis det er opplagt for oss at han kan stoffet det blir gitt lekser i, får han heller gjøre andre oppgaver, sier Øyvind Emil Hansen.

Alle er forskjellige

Ghanavatian tror også at en nøkkel til å få Morten og andre barn til å trives i klasserommet, er å fokusere på det sosiale og legge vekt på at alle er forskjellige og at det ikke er galt å skille seg ut.

- Hverken Morten eller vi har ambisjoner om at han skal bli superflink eller bli til noe stort. Vi vil bare at han skal ha det bra og beholde lysten til å lære, sier Stine Aakervik Pedersen.

Les også:

Relevante artikler

  1. NORGE

    Foreldre til ADHD-barn klaget på undervisningen. Skolen sendte bekymringsmelding til barnevernet.

  2. SID

    La oss få være barn. La oss få være frie.

  3. A-MAGASINET

    Sofie skrek til hun sovnet av utmattelse. Foreldrene var utslitte. Så fikk hun diagnosen.

  4. NORGE

    – På nesten alle fester er det noen som røyker hasj

  5. NORGE

    I Tønsberg kutter skolene ut ordet lekser og innfører maksgrense for arbeid etter skoletid

  6. SID

    Til dere som går på norsk skole: ikke klag!