Norge

Norsk kampflypilot sammenligner F-35 med F-16

Norges nye kampfly kan løse oppdrag piloter i dagens F-16 ikke en gang kan drømme om. Det sier en av Norges mest erfarne kampflypiloter.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Morten Hanche heter «Dolby» når han kalles opp i sitt F-16 kampfly.

Han er en av dem Forsvaret selv trekker frem for å fortelle om utviklingen av F-35, kampflyet som skal overta for F-16.

F-35
F-16

Slik beskrev han forskjellen på de to flyene, da Forsvarets siste årsrapport ble lagt frem:

— Det er oppdrag som vil være høyrisiko med F-35, som vil være selvmord med F-16, sier Hanache.

— Det hevdes at F-35 på noen områder har mindre kapasitet enn F-16. Som at F-16 kan fly 2 ganger lydens hastighet. Men det er uten våpensystemer og bombelast.

— Da F-16 fløy til Kreta under Libya-operasjonen måtte tankene underveis flylles to ganger. F-35 kunne fløyet direkte. I dag har Forsvaret ikke egne tankfly, sier Hanche.

Tunghørt og nærsynt

— F-16 er nærsynt og tunghørt sammenlignet med F-35. Det finner ikke bakkemål bak skyer. Det kan ikke søke gjennom store områder. Piloten får informasjon via tre skjermer. I F-16 er jeg en systemadministrator.

— Etter to timer i simulator med F-35 har jeg klart å løse oppdrag man ikke kunne drømme om med F16. All informasjon gis på pilotens visir, også styring av bomber skjer her, sier piloten.

— F-35 administrerer informasjonen på egen hånd, og gir piloten et ferdig bilde. Det finner selv mål, på stor avstand. I F-35 er jeg en beslutningstaker.

— Et tungt lastet F-16 er ganske lett å finne. Et fremmed luftrom kan også bli stengt for F-16, men ikke for F-35, som er mye vanskeligere å oppdage. Dette takket være flyets stealth-egenskaper, at det er vanskelig å oppdage på radar.

F-16 krever støttefly, andre fly som løser andre oppgaver. Som F-18. F-35 er et multirollefly som klarer de ulike oppgavene på egen hånd, sier Hanche.