Norge

For mye omega 3 kan være farlig

Høye doser omega 3 kan minske risiko for hjerteinfarkt hos diabetespasienter, men øke risikoen hos pasienter med normalt blodsukker.

- Hvis du har et velbalansert kosthold med fisk én til to ganger i uken, skal behovet for omega 3 være dekket for de fleste, mener forsker Elin Strand (til v.). Her med ektemann Ingolv Vestre og sønnene Lukas Strand Vestre (5) og Elias Strand Vestre (2), som koser seg med kokt torsk, gulrotstuing, potet og bacon.
  • Monica Haugstad

Det viser en studie som forskere ved Universitetet i Bergen nylig har fått publisert i anerkjente tidsskriftet BMC Medicine.

Fikk dødelige infarkt

Studien omfatter 2400 hjertepasienter som har vært på hjerteavdelingene ved Haukeland Universitetssykehus og Stavanger Universitetssykehus, skriver Bergens Tidende.

De ga blodprøver og svarte på omfattende spørreskjema om maten de fikk i seg, og ble fulgt i fem år.

Først viste tallene at pasientenes omega-inntak verken var beskyttende eller farlig. Men så gikk forskerne bakom totalsummene, og dypere inn i pasientgruppene.

Da oppdaget de at diabetespasienter som spiste mye omega 3, fikk færre hjerteinfarkt, mens hjertepasienter med normalt eller lavt blodsukker, og som hadde et høyt omega 3-inntak, fikk flere hjerteinfarkt, og særlig med dødelig utfall.

Høyt inntak var rundt 2,4 gram for dagen.

— Spør legen

Nøkkelen til effekten av omega 3 kan ligge i stoffskiftet hos hver enkelt av oss, tror forsker Elin Strand. Stoffskiftet er prosessene som omdanner fett, karbohydrater og proteiner til byggesteiner i kroppen.

— Energiomsetningen er forskjellig fra person til person, slik at det vil være individuelle forskjeller på hva den enkelte bør spise, sier hun, og legger til at også genene trolig har betydning for godt opptak eller opphoping av omega 3.

Strand advarer mot å tro at«mer av det gode» alltid er bra.

— Siden skadelige effekter av høye doser omega 3 ikke kan utelukkes, er det er ikke greit at man spiser store mengder med tilskudd. Spør legen før du begynner å bruke omega 3-tilskudd. Hvis du har et velbalansert kosthold, med fisk én til to ganger i uken, skal behovet være dekket for de fleste. Kanskje kan enkelte grupper av pasienter ha nytte av mer, men det må undersøkes videre, og støttes av andre studier før man kan gi konkrete råd, mener hun, og synes foreløpig det er vanskelig å gi generelle anbefalinger.

- Forskningsgruppen jobber nå med å finne markører som kan si noe om individuelle kostbehov, noe som kan ha betydning i fremtiden.

Motstridende resultater

Vitenskapskomiteen for mattrygghet i Norge (VKM), publiserte i 2011 en risikovurdering av omega 3. VKM gjennomgikk norske og internasjonale studier, og konkluderte med at marine omega 3-fettsyrer forebygger hjerte- og karsykdommer, reduserer revmatiske symptomer, og er viktig for utviklingen av sentralnervesystemet.

Les også

  1. Blodig grønn biff

  2. Omega-3, en sunnhet med modifikasjoner

  3. Hva sier laksen?