I fjor ble det solgt fem Grandiosa pr nordmann
Grandiosa- og Smash-rekord bidro til resultatvekst for Orkla
- NTB
Orkla fikk et resultat før skatt på 1,3 milliarder kroner i fjerde kvartal. Det er en oppgang fra 1,15 milliarder i samme periode året før, skriver Aftenposten.
Konsernsjef Peter A. Ruzicka sier at Orkla-konsernet hadde et sterkt fjerde kvartal og leverte i henhold til strategiske og finansielle mål.
– Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser, sier han.
Resultatpresentasjonen torsdag morgen åpnet med en Grandiosafilm, som beskrev rekordsalget av frossenpizzaen i fjor.
– 26 millioner Grandiosa-pizzaer ble solgt i Norge i fjor. Det er 5 stykk pr. person, sa Ruzicka.
Tall fra analysebyrået Nielsen viser at det i fjor ble solgt til sammen 50 millioner pizzaer i Norge, mer enn noen gang før.
Smashing vekst
Samtidig viste Ruzicka til salget av Smash. I Norge har det økt med 45 prosent. Totalt har veksten økt med 59 prosent, noe som skyldes en suksesslansering av sjokoladesnacken i Sverige.
– Den ble lansert i september og i løpet av de fire månedene ble den det mest solgte sjokoladeproduktet i Sverige før året var omme, sa Ruzicka.
Da Smash ble lansert i Norge i 1988, fikk den laber mottagelse.
– I dag ville Smash aldri ha overlevd, sa administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks til Aftenposten i fjor.
Driftsresultatet økte til 1,443 milliarder kroner, fra 1,3 i samme periode i fjor, og driftsinntektene økte også med over en halv milliard til 10,851 milliarder kroner, fra 10,282 milliarder i samme periode i fjor.
I løpet av fjerde kvartal er det inngått avtale om å overta Helath and Sport Nutrition Group, som driver netthandelsportalene Gymgrossisen og Bodystore. I tillegg kjøpte Orkla Foods Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, mens Orkla Foods Ingredients gjennomførte kjøpet av den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen.
Mistet tyggisen
Etter å ha hatt ansvaret for merkevaren Wrigleys i Norge siden 1988, opphørte denne kontrakten i fjor.
– Da vi overtok Wrigleys hadde de 16 prosents markedsandel. I fjor hadde de 86 prosent. Det viser at vi kan bygge merkevarer, sier Ruzicka.
Når tyggisen faller bort fra Orklas portefølge, har de valgt å utvide tannpleiemerket Solidox til også å inneholde tyggis.
– Vi må reagere raskt. Dette blir et tyggismerke med funksjonelle egenskaper, sier Orkla-sjefen.
Å bruke gamle merkenavn i nye eller nærliggende segmenter, har vært et av Orklas styrker tidligere. Dette har de blant annet gjort med Dr. Greve og Pierre Robert.