Norge

Forsvarer bilde av bombe-offer

Dagsavisen angrer ikke.

  • Dag Grytli
Les også

Pressen vil granske terrordekningen

Lørdag våknet norske avislesere opp til noen av de mest makabre førstesidene Norge har sett. Både Dagsavisen, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen hadde varianter av fotografier der terrorbombeofferet ligger død på bakken, rett foran høyblokken i Regjeringskvartalet.

–Noen ganger må det være adgang til å vise frem den skrekk og gru som finnes i verden. Dette synes jeg var akseptabelt etter presseetikken og en helt grei vurdering, så lenge noen utenfor den nærmeste krets ikke kan identifisere den omkomne, sier generalsekretær Nils Øy i Norsk Redaktørforening om Dagsavisens billedbruk.

Den dystre

Foto: Faksimiler

realitet

–Men er det ikke en risiko for at de pårørende vil oppfatte slike billedoppslag som en ekstra belastning i sorgen?

–Det er en risiko norsk presse må leve med hver dag. Dette var den dystre realitet utenfor Regjeringskvartalet den dagen, og dette er et bilde som også jeg ville ha forsvart på trykk som redaktør, svarer Øy.

Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund er helt uenig i vurderingen.

–Jeg reagerte med undring på at Dagsavisen publiserte bildet. Som redaktør ville

Foto: Faksimile

jeg ikke gjort det. Bildet er identifiserende, og siden det er et enkeltmenneske, vil belastningen normalt bli mye større enn i et bilde hvor flere kan identifiseres, sier han.

Kokkvold er likevel enig i at situasjonen og omstendighetene i Oslo fredag var så spesielle at normale presseetiske standarder og normer kunne settes til side.

–Norske medier ville ikke kunnet formidle massakren uten å vise den på en måte man ellers ikke kunne ha forsvart ved en ulykke med få mennesker, vedgår han.

Kollega reagerer skarpt

En bekjent av den avbildede kvinnen reagerer skarpt på avisførstesidene.

–Det er med frykt og gru jeg ser at enkelte aviser har trykket bilder av svært hardt skadede og døde mennesker etter den meningsløse bilbomben i regjeringskvartalet som drepte mange uskyldige. Jeg tviler på at de ansvarlige redaktørene ville likt å møte sine egne i slike billedoppslag. Det må være mulig for avisen å bruke sunn fornuft og medfølelse, sier hun.

–Man må tenke etter hvordan pårørende og andre lesere reagerer på slike oppslag. Hvor er ryggmargsrefleksen, hvor er vurderingsevnen, som enhver redaksjon burde ha, ikke minst ved slike tragiske hendelser? Etikken bør være basis i alle redaksjoner, sier hun.

Ingen redaktør-anger

Dagsavisens sjefredaktør Arne Strand tar ikke selvkritikk på at avisen slo opp bildet, og han karakteriserer førstesiden som god.

–Det var ikke veldig viktig å bruke akkurat dette bildet, men vi syntes det var et bilde som ga et riktig og komplett inntrykk av situasjonen der og da.

Foto: Larsen, Bjørn Erik

–Vurderte dere om bildet kunne føre til ekstra belastning for pårørende?–Nei, det tenkte vi ikke på, og jeg tror heller ikke det har ført til ekstra belastning. Vi har ikke fått noen reaksjoner fra pårørende, og vedkommende ligger med ryggen til.

Stavanger Aftenblad trykket et fotografi der den døde kvinnen ligger med ansiktet opp, men avisen har sladdet ansiktet hennes. Sjefredaktør Tom Hetland står for valget.

–Forsidebildet ble diskutert grundig, og vi kom til at hendelsen var så dramatisk og alvorlig at det var forsvarlig å bruke et så sterkt virkemiddel i den unntakstilstanden man var i. Alvoret i situasjonen tilsa at det var nødvendig. Ansiktet på vedkommende er sladdet, riktignok ikke sterkt, men det gjør ansiktet mindre gjenkjennelig, sier han.

–Vurderte dere om bildet kunne føre til ekstra belastning for pårørende?

–Det var helt klart med i vurderingen, og vedkommende vil være gjenkjennelig på klærne, men ekstrabelastningen var nok marginal i forhold til sjokket for de pårørende.

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    VG: Politimann slettet fotografens bilder fra T-baneulykke i Oslo

  2. NORGE

    Politimann slettet VG-fotografens bilder fra T-baneulykke i Oslo

  3. KULTUR

    Nettavisen-journalistene sier unnskyld til Noman Mubashir

  4. KULTUR

    Bokanmeldelse: Aina M. Ertzeid debuterer med en kantete, steil og viktig roman om 22. juli

  5. VITEN

    Mediene som terroristenes redskap er en alvorlig utfordring

  6. KULTUR

    Slik reagerer de på Facebooks sensur