Norge

Mener Innovasjon Norge bryter ned tilliten til det offentlige

– Når et offentlig organ går ut med bevisste usannheter for å skape oppmerksomhet eller fordeler for turistnæringen, er det etter mitt syn i strid med god forvaltningsskikk, sier Jon Wessel–Aas.

Saken om den tidløse øya i Troms var i realiteten en markedsføring av sommeren i Nord-Norge, skapt av Innovasjon Norge. Eksperter mener kampanjen er i strid med god forvaltningsskikk. Bjørge, Stein

  • Hanne Brønmo
    Journalist

Historien om tidløse Sommarøy i Troms viste seg denne uken å være en PR-kampanje fra Innovasjon Norge, som brukte en halv million kroner på den oppdiktede historien. Det førte til global omtale i 1479 ulike medier og en estimert markedsverdi på 11,3 millioner dollar, ifølge analyseselskapet Meltwater.

Innovasjon Norge gikk selv ut med en pressemelding hvor de konkluderte med at tidsfri sone var «blitt en snakkis i hele verden».

Onsdag gikk administrerende direktør Håkon Haugli ut og beklaget det som hadde skjedd, og uttrykte bekymring for at kampanjen skader Innovasjon Norges troverdighet.

Les også

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge

Kan klages inn til Sivilombudsmannen

Ekspert på medierett Jon Wessel-Aas sier den usanne historien om den tidløse øya som ble skapt av Innovasjon Norge i verste fall kan klages inn for brudd på god forvaltningsskikk. Gorm Kallestad / NTB scanpix

Advokat og ekspert på medierett, Jon Wessel–Aas sier at Innovasjon Norge bidrar til å bryte ned tilliten til det offentlige.

Innovasjon Norge eies av Nærings- og fiskeridepartementet og fylkeskommunene. I 2017 leverte de tjenester for 7,3 milliarder kroner til norsk næringsliv.

Innovasjon Norge sier til NRK at de ikke kan annonsere seg til oppmerksomhet lenger, men er nødt til å fortelle en god historie. Hva tenker du om det?

– Når en god historie blir synonymt med juks og løgn, da minner det om andre nasjoner som holder på med såkalte alternative fakta, sier advokaten.

Innovasjon Norge kan i verste fall klages inn til Sivilombudsmannen for brudd på god forvaltningsskikk.

– Når et offentlig organ går ut med bevisste usannheter for å skape oppmerksomhet eller fordeler for turistnæringen, er det etter mitt syn i strid med god forvaltningsskikk, sier Wessel – Aas.

– Paradoks at en statlig institusjon sprer usannheter

Jusprofessor Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen sier det foreligger en tydelig forventning om at statlige institusjoner oppfører seg korrekt.

– En statsråd som presenterer feil informasjon vil umiddelbart få svi, sier han.

Professoren er en av bidragsyterne i det nye valglovutvalget og påpeker at en stor utfordring for staten i dag er spredningen av desinformasjon, blant annet i sosiale medier.

– Da er det et paradoks at en statlig institusjon henger seg på en PR-kampanje som sprer usannheter.

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647135
Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Medier

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    SAS en av hjernene bak Sommarøy-kampanjen – skulle brukes i markedsføring

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Pinlig om tidsfri øy

  3. POLITIKK

    Næringsdepartementet visste om Innovasjon Norges stunt i én måned før det ble kjent

  4. NORGE

    Hurtigruten-sjef kritiserer Sommarøy-kampanjen. Mener Innovasjon Norge ødelegger for markedsføringen av norsk reiseliv.

  5. POLITIKK

    Innovasjon Norge lurte verden med tidløs Sommarøy. Nå beklager selskapets sjef.

  6. KULTUR

    – Innovasjon Norge gikk inn for å manipulere oss, og her gikk vi på limpinnen