Norge

Bomselskapenes kostnader stiger

Regjeringens bompengereform skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, men nye tall viser at kostnadene stiger.

Det koster mye penger å bygge bomstasjoner og kreve inn penger. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

  • NTB
  • Julie Moon Fjell
  • Ingvild Fjelltveit

Saken oppdateres

Reformen kuttet antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper for å gi mer penger til vei. Men de siste tallene fra Statens vegvesen viser at kostnadene har steget fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Samlet driftskostnad steg med 13 millioner kroner, ifølge rapporten «Foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018». Også bomselskapenes gjennomsnittlig lånerente har steget, fra 2,85 til 2,95 prosent fra 2017 til i fjor.

Det betyr i praksis at pengebruken i bomselskapene øker, stikk i strid med reformens mål.

Striden om bompenger er blitt så stor at regjeringspartiene har sittet i forhandlinger om en ny bompengeløsning i åtte uker over sommeren. En skisse er lagt frem internt, men foreløpig er ikke partiene enige om en løsning. Eksperter mener striden kan gi regjeringskrise, der Frp kan skyves ut av regjeringen.

Les også

KrFs Kjell Ingolf Ropstad: Vil ikke svare på om han anbefaler skissen

Legger skylden på fylkeskommunene

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger skylden på fylkeskommunene for manglende besparelser. Det er fylkeskommunene som eier bomselskapene.

Solvik-Olsen sier til NRK at han er skuffet over fylkeskommunene.

Samtidig henviser han til NRKs avsløring om hvordan bomselskap blant annet fløy jorden rundt med businessklasse:

– Jeg forventet at de ville løfte kostnadskutt høyere. Det er ikke kjekt å lese om firmafester og dyre reiser i bomselskapene. Da har de virkelig en jobb å gjøre, skriver Solvik-Olsen.

«Hinsides pengebruk»

Også Solvik-Olsens statsrådetterfølger, Jon Georg Dale (Frp) erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. I Politisk kvarter på NRK betegner han bomselskapenes firmafester og dyre reiser som eksempler på «hinsides pengebruk».

– Det bør ikke disse selskapene drive med. Selskapene må skjerpe seg, og eierne deres må følge bedre opp. Jeg mener eierne bør iverksette en full gjennomgang av regnskapet til selskapene og se på om det er mer av denne pengebruken vi bør stoppe, sier han.

Samtidig har Frps stortingsgruppe brukt 26.900 kroner per person, på velferdstiltak som julebord, sommerfest, hyggereiser og lignende. Det avslørte Aftenposten høsten 2018.

I Politisk kvarter ble Dale spurt om hvorfor han ikke har vært like krass om egen stortingsgruppes pengebruk, som han nå er overfor bompengeselskapene.

– Jeg mener at vi kan betale en større grad av regningen selv, hvis vi har behov for fest og moro. Vi trenger ikke legge de kostnadene på skattbetalerne, og det gjelder også for bompengeselskapene, sier han og legger til at han mener stortingsgruppen har jobbet godt for å dra ned kostnadene på pengebruken.

– Den jobben forventer jeg at også bompengeselskapene gjør, sier han.

  • Les også om hvordan en Ap-politiker leverte fiktive reiseregninger til Stortinget og krevde tusenvis av kroner for reiser som aldri hadde funnet sted.
Les også

Aftenposten fant nye tegn til feil i Stortingets reiseregninger. Nå må ni representanter betale tilbake mindre summer.

Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Lise Åserud / NTB scanpix

Bomsjef: Ikke mye å spare

Administrerende direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot i Midt-Norge sier at de er en liten organisasjon med en liten ledelse:

– Det er ikke så mye å spare slik vi ser det i dag, sier Maske.

I Bergen sier sjefen for bomselskapet Ferde, som dekker Vestlandet og hele kysten ned til Agder, at driftskostnadene nå er «omtrent de samme» som før reformen.

Mandag ble Jon Georg Dale spurt om hvor han mener bompengeselskapene skal kutte kostnader. Samferdselsministeren svarer at han mener det er potensiale for effektivisering.

– Resultatene vi ser her er ikke gode nok og ikke i tråd med mine forventninger. Vi må gjøre grep for å få ned kostnadene, sier han i Politisk kvarter.

  1. Les også

    Regjering uten Frp? Her er argumentene som taler for og imot

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Bompenger
  3. Regjeringen
  4. Jon Georg Dale
  5. Statens vegvesen

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Statsansatte gruer seg til Siv Jensen presenterer statsbudsjettet: - Dette blir jo bare verre og verre

  2. ØKONOMI

    Denne næringen har tre ganger så høy lønnsomhet som resten

  3. ØKONOMI

    Equinor kutter investeringer og reduserer leteaktivitet

  4. POLITIKK

    Høyre bruker mest offentlige penger på fest og moro

  5. POLITIKK

    Samferdselsministeren innrømmer: Bompengeforliket kan bli dyrere enn antatt

  6. NORGE

    Slutt på særbehandling, nå må Veivesenet slåss med Nye Veier om hvert eneste veiprosjekt