Norge

Finner ikke feilen som skaper nye forsinkelser for lokaltog

– Vi vet hva slags type feil det er. Men vi finner den ikke, sier Bane Nor. Dermed fortsetter forsinkelsene på lokaltogene rundt Oslo. Frp ber sin egen statsråd ta affære.

Bane Nor jobber dag og natt for å finne årsaken til den foreløpig siste signalfeilen på lokaltrafikken rundt Oslo. Onsdag ettermiddag kunne selskapet ikke si når feilen vil være rettet. – Jeg har allerede begynt å grue meg til vinteren med venting i kaldt vær og eventuelt mer buss for tog, sier fast pendler Ingvild Holm (24). Foto: Dan P. Neegaard

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Aftenpostens dokumentasjon av at et firesifret antall tog er forsinket eller innstilt i ukene etter årets buss for tog-periode, vekker sterke reaksjoner.

Nye forsinkelser er nå et faktum hver eneste dag. Det skjer nå først og fremst som følge av signalfeil på Østfoldbanen ved Nordstrand. Det fører til at togene på strekningen mellom Loenga rett utenfor Oslo S og Bekkelaget kun kan bruke ett spor.

Mens Bane Nor, ifølge pressesjef Thor Erik Skarpen, jobber dag og natt for å finne feilen, innstiller selskapet alle ekstra rushtidsavganger på Norges minst populære jernbanelinje, L2 mellom Ski og Oslo.

Bane Nor har sendt ut en pressemelding der selskapet opplyser at det dessverre ikke har klart å finne årsaken til feilen.

«Antall mulige feilkilder er stort, og det gjør arbeidet med å finne og utbedre feilen svært krevende», heter det. Selskapet opplyser at det foreløpig ikke er mulig å si når feilen kan bli rettet.

Overfor Aftenposten opplyser Skarpen i Bane Nor at det dreier seg om en jordingsfeil, en klassisk kilde til signalfeil i jernbanenettet rundt Oslo:

– Å finne kilden til feilen i de gamle anleggene er som å lete etter nåla i høystakken. Hundrevis av koblinger, kabler og ledninger må kontrolleres, sier han.

– Hvis jeg har et møte eller noe viktig jeg må rekke, er jeg nødt å ta et tidligere tog. Jeg blir irritert, men man må bare planlegge dette, sier lokaltogpassasjer Thorbjørn Edvardsen. Foto: Dan P. Neegaard

Skremt over at de ikke finner feilen

Det er ikke bare passasjerene som fortviler. Samferdselspolitikere er forundret over at punktligheten raste straks det igjen ble åpnet for normal togtrafikk 5. august. De er også overrasket over at Bane Nor ikke klarer å løse problemet.

– Det siste skremmer meg, sier både Sverre Myrli i Ap og Frps samferdselspolitiske talsmann på Stortinget, Morten Stordalen.

Stordalen ber nå partikollega og samferdselsminister Jon Georg Dale kalle inn Bane Nor og andre ansvarlige innen jernbanen på teppet. Han beskriver situasjonen som totalt uholdbar og mener at man må kunne forvente at Bane Nor rydder opp.

– Jeg begriper ikke at problemene bare fortsetter når vi har pøst så store summer inn i jernbanen, ikke minst til vedlikehold, og jeg forventer at Bane Nor har den nødvendige kompetansen, sier Sverre Myrli (Ap).

– Vi har de pengene vi trenger for å finne signalfeil, sier Bane Nor. Selskapet har ansvaret for skinnegang og signalanlegg, mens Vy har ansvaret for lokaltogene som går rundt Oslo. Foto: Dan P. Neegaard

  • LEI AV BUSS FOR TOG hver sommer? Det kan i beste fall være over i 2032.

– Hva kan vi politikere gjøre, fortell oss det!

SVs Arne Nævra har følgende spørsmål til Bane Nor:

– Nå må de og Jernbanedirektoratet fortelle oss politikere hvor skoen trykker og gi oss beskjed om hva vi kan gjøre. Er det fagfolk det står på? Er det usikkerheten rundt oppsplittingen av jernbanedriften som er årsaken? Eller er det rett og slett penger? I så fall er det viktig å gi klare signaler før statsbudsjettet behandles i høst.

Aftenposten har sendt spørsmålet videre til Bane Nor.

– Det jeg kan si nå, til det politiske miljøet, er at denne type feil unngås når det nye signalsystemet ERTMS er på plass, svarer Thor Erik Skarpen i Bane Nor.

ERTMS er et signalsystem som plasseres inne i togene og erstatter dagens utstyr langs sporene. Det skal etter planen bygges ut over hele Europa.

Problemet for norske passasjerer er at utbyggingen av ERTMS først skal fullføres i 2032. Oslo er det siste området som får systemet. I tillegg har flere land skjøvet på sine planer for implementering av ERTMS, fordi de frykter innkjøringsproblemer.

Fra sommerens arbeid på Østfoldbanen mens passasjerene i seks uker kjørte med buss for tog. Denne maskinen legger nye spor. Nå leter Bane Nor etter signalfeilen som gjør at kun ett spor kan brukes ved Nordstrand sørøst for Oslo S. Foto: Hans O. Torgersen

Flere politikere reagerer også på at Bane Nor insisterer på ikke å ta med innstilte tog i statistikkene for punktlighet og forsinkelser. Selskapet har forklart at det har en egen statistikk på innstillinger, og at det er vanskelig å regne dette inn i punktlighetsstatistikken.

– Det dreier seg jo om en faktisk forsinkelse. Det må være riktigere å ta innstillingene med i oversiktene over punktlighet. Det må være riktigst overfor kunden å gi det reelle bildet, sier Morten Stordalen (Frp).

– Vi kan ikke holde på sånn

Helge Orten (H), leder for transportkomiteen på Stortinget, peker på at nøyaktig samme situasjon oppsto i fjor etter buss for tog-perioden.

– Da tok statsråden tak i dette, så jeg støtter Stordalens krav om innkalling til et møte.

– Jeg er virkelig overrasket over problemene vi ser. Vi kan ikke holde på sånn. Folk må kunne forvente at de kommer tilbake til økt regularitet og bedre punktlighet etter periodene med buss for tog, sier Orten.

  1. Les også

    Vil ha utredet om staten bør fratas ansvaret for lokaltogtrafikk

  2. Les også

    Vurderer sovekapslar på nattoget

Les mer om

  1. Tog
  2. Østfoldbanen
  3. Jernbane
  4. Sverre Myrli
  5. Jernbanedirektoratet

Relevante artikler

  1. NORGE

    Ni lærere med nøkkelkompetanse sa opp ved Norges eneste godkjente jernbaneskole

  2. NORGE

    Vil ha utredet om staten bør fratas ansvaret for lokaltogtrafikk

  3. NORGE

    Etter seks uker med buss for tog: 2000 innstilte tog – massive forsinkelser

  4. OSLOBY

    Signalfeil gir trøbbel på Østfoldbanen

  5. NORGE

    Her forklarer Bane Nor hvorfor så mye gikk galt torsdag

  6. NORGE

    Reagerer på bildene av jernbanearbeidet: – Det er blitt for enkelt å stenge jernbanen om sommeren