Norge

15.000 har «anmeldt» fastlegen sin på nett

15.000 har «anmeldt» fastlegen sin på nett. Over 2000 elever har gjort det samme med læreren sin.

Torunn Natvik Hoen og Ove Thorkildsen er to av lærerne på Skogmo vgs. i Skien som har opplevd å bli «anmeldt» av elevene. De foretrekker begge å få tilbakemeldingene ansikt til ansikt.
  • Tine Dommerud
    Journalist

Mange av dem som blir omtalt tar den anonyme kritikken tungt. Men fenomenet vil vokse og bre seg til flere yrkesgrupper, mener eksperter.

Er fastlegen din umulig å få tak i på telefon? Forteller han upassende, slibrige vitser? Siden mai har du selv kunnet fortelle dette til andre via nettsiden legelisten.no. Du kan også gi karakter — en stjerne er dårlig, fem er topp.

På nettsiden er drøyt 5800 allmennleger listet opp, og foreløpig er det kommet inn over 15.000 vurderinger.

Les også

- Min verste dag på jobb

- Vi vil hjelpe folk å finne gode fastleger. De fleste spør i dag venner og kjente om tips og råd før de bytter. På siden vår kan alle hjelpe hverandre, sier Lars Haakon Søraas, en av de fire initiativtagerne.

"Han fremstår som spesialist på alle felt og det er farlig for deg som pasient." — Anonymt innlegg på legesiden.no

I høst fikk videregåendeelever samme mulighet. På nettsiden minlarer.no kan du vurdere læreren din og gi karakter. Rundt 2000 skrev anmeldelser i den første fasen. Siden har Eirik Rossbach (18) lagt om siden og innført strengere kontroll. I dag ligger 600-700 vurderinger ute.

- Jeg har hatt lærere som ikke har fulgt kompetansemålene. Jeg har hatt lærere som er humørsyke, sure og gretne. Flere ganger har jeg tatt opp saken, både med kontaktlærere, avdelingsledere og andre. Men ingenting skjer. Derfor laget jeg nettsiden, sier Rossbach.

Begge nettstedene er blitt møtt med forargelse. For det kan være tøft å bli utsatt for anonym kritikk på nett (se undersaker). Men eksperter ser også flere positive trekk ved utviklingen.

Trenger ny tannlege

- Jeg kunne for eksempel tenke meg en side for tannleger, sier Anders Fagerjord.

Førsteamanuensen ved institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, forteller at han trenger ny tannlege, men synes det er vanskelig å finne ut hvem som er gode. Han tror etterspørselen etter slik informasjon vil gjøre at slike nettsteder brer om seg.

"Han må komme med råd om hvordan det er mulig å lære seg en regel eller liknende lettere og kan gjerne ha noe mer varierende i timene." - Anonymt innlegg på minlarer.no

- For nettstedene er også forholdsvis enkle å lage. Og det er mange som opplever misnøye med lærere, leger eller andre - og i dag føler at de ikke kan gjøre så mye med det, sier han.

Også fagdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet ser på utviklingen som positiv.

- Folk har delt denne typen informasjon muntlig i alle år. Disse nettstedene gjør den tilgjengelig for alle. Men man skal merke seg at dette er personlige vurderinger. Det at en enkeltperson er misfornøyd med legen eller læreren sin, betyr ikke at vedkommende gjør en dårlig jobb. Informasjonen blir ikke pålitelig før antallet vurderinger når et visst volum, sier han.

- Vurderingene er anonyme. Ser du det som problematisk?

- Prinsipielt bør de som mener noe gjøre det under fullt navn. Det gir bedre kvalitet. Men på nettet kan folk kalle seg hva som helst, så det er vanskelig å kontrollere.

- Må tåle saklig kritikk

Utdanningsforbundet har varslet at de ønsker en juridisk vurdering av lærersiden. Datatilsynet har foreløpig vurdert at den er lovlig. Fagdirektør Cecilie Rønnevik sier at ytringsfriheten står sterkere enn personopplysningsloven, og at de mener det er greit med kritikk så lenge den er saklig.

- Hvis ytringer på nettstedene er usaklige eller sjikanøse kan man klage på hver enkelt kommentar, og kreve denne fjernet, sier Rønnevik.

"Han er fullt mulig den herligeste personen jeg har noen gang møtt. Han er snill mot elevene, og underviser på måter jeg våger å kalle revolusjonerende." - Anonymt innlegg på minlarer.no

Hun mener at enkelte yrkesgrupper, som leger og lærere må tåle saklig kritikk fordi legene har en autorisasjon fra det offentlige, og lærere er offentlig ansatte. Datatilsynet har vært i kontakt med moderatorene til begge nettstedene.

- Vi rådet dem til å forhåndsvurdere hva som kan publiseres, sier hun

Professor i rettsinformatikk Jon Bing mener veien å gå er at «bransjen» i samarbeid med nettstedene utvikler etiske prinsipper for nettstedene, med krav til innleggenes utforming.

- Det er ingen lov som forbyr folk å kikke gjennom nøkkelhullet til andres kontor. Men du kan bli møtt med nokså sterke sosiale sanksjoner hvis du gjør det. Jeg håper vi ser en tilsvarende utvikling på dette området, sier Bing.

Les også

  1. Private konsulentfirmaer skal hjelpe 13 Oslo-skoler

  2. Setter lærere på skolebenken

  3. "Hvis du er heldig med læreren, går det bra"