Norge

Spilleselskaper angriper tippemonopol

Åtte av Europas Internett-baserte tippeselskaper går sammen om en felles lobbyorganisasjon i Brussel. Blant de fremste målene er å fjerne de nordiske monopolene på sportstipping.

  • Forf>
  • <forf>jan Gunnar Furuly <

Blant initiativtagerne til European Betting Association (EBA) er de to største aktørene på det nordiske markedet for Internett-tipping, Expekt.com og Unibet. Sistnevnte, som i fjor hadde en total omsetning på 1,5 milliarder kroner, er særlig lysten på å sikre seg kraftige jafs av det lukrative nordiske tippemarkedet. I denne pengesterke delen av Europa, triller atskillige milliarder i potten. I Norge alene omsetter Norsk Tipping årlig for 9,7 milliarder i tippespill.Unibet har i lang tid vært hærfører i striden mot Norsk Tippings tippemonopol, og rykket i november i fjor inn store annonser for sine tjenester i Finansavisen og Dagens Næringsliv. Lotteritilsynet reagerte med å politianmelde de to avisene for brudd på forbudet mot reklame for all annen tippereklame enn den Norsk Tipping står for.— Annonsene var ment som en test av det norske lovverket, og vi ser nå frem til å få avklart dette juridisk, sier administrerende direktør Pontus Lesse i Unibet til Aftenposten.

Svensk monopol til ESA

I midten av november i fjor klaget britiskeide Unibet Sveriges tippemonopol inn for Eftas overvåkningsorgan ESA. - Vi valgte å klage inn monopolet i ett land, og regner med at en dom i EU-kommisjonen i vår favør vil få følger for samtlige av de andre europeiske tippemonopolene. Dersom vi får medhold, vil det avgjort være dødsstøtet for Norsk Tippings enerett i Norge til å formidle sportsspill, konstaterer Lesse. I dag er det kun Storbritannia og Østerrike som har sluppet fritt markedet for tipping på sportsspill.Interesseorganisasjonen EBA hevder at de europeiske landene som fastholder sine tippemonopol bryter EUs konkurranseregler, og at forbudet mot Internett-tipping er sterkt diskriminerende. - Flere land forbyr oss å markedsføre våre tjenester, samtidig som de statlige tippeselskapene får bruke enorme summer til reklame for sin virksomhet. Det virker derfor helt meningsløst at de argumenterer med at monopol hindrer spillegalskap, sier Lesse.Ifølge Kulturdepartementet brukte Norsk Tipping 170 millioner kroner på markedsføring av tippespill i fjor. Ekspedisjonssjef Henning Gorholt mener likevel at tippeselskapet på Hamar står for "snille spill", sammenlignet med konkurrentene på Internett.- Det er ingen tvil om at de utenlandske selskapene tilbyr langt mer aggressive og farlige spill for de som har hang til spillegalskap. De har høyere odds, høyere grenser for maksimalinnsats og spillene er utformet slik at spillerne skal satse mer penger. I tillegg går lite eller ingenting av innsatsen til samfunnsformål, slik intensjonen bak Norsk Tippings modell er, sier Gorholt. Han viser også til at Kulturdepartementet nylig nedjusterte maksimalinnsatsen pr. spill på oddstippingen til 5000 kroner.- Er ikke Norsk Tipping aggressive når de ukentlig teppebomber norske hjem med reklame for Lotto, samtidig som de også får en unik mulighet til å boltre seg hver lørdag med lange, betalte innslag på reklamefrie NRK?- Nei, dette har vi vurdert nøye, og kommet frem til samme konklusjon som Norsk Tipping og NRK. Ingen blir spillegale av å tippe Lotto, svarer Gorholt.

Les også

  1. Spillselskaper i Europa samarbeider

  2. Avviser at monopol bryter EØS-avtalen

  3. - Spilleautomat-monopol bryter ikke EØS-avtalen

  4. Nytt tilbud til spilleavhengige