Norge

Mange vil ha totalforbud mot elsparkesykler

Hver fjerde spurte i en ny undersøkelse ønsker et totalforbud mot elektriske sparkesykler. Halvparten av de spurte ønsker et forbud om natten.

Én av fire spurte i en ny undersøkelse ønsker totalforbund mot elektriske sparkesykler, mens halvparten mener utleie av disse bør forbys på nattetid.
  • NTB

Trygg Trafikk var enige i regjeringens beslutning i fjor om å likestille elsparkesykkel med vanlig sykkel, men ønsker en strengere regulering.

– Frislippet vi så i fjor, skapte nærmest over natten store endringer i trafikken, og verken trafikanter eller myndigheter var forberedt på elsparkesykkelbølgen. Både fotgjengere, bilister og syklister fikk plutselig en helt ny trafikantgruppe å forholde seg til, sier kommunikasjonsrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

I spørreundersøkelsen utført av Kantar for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring, svarer også seks av ti at de ønsker et forbud mot at elsparkesykler kan kjøre på fortau. I fjor oppsto hundrevis av ulykker og skader knyttet til slike sykler, som kan komme opp i 20 kilometer i timen. Mange kjører også uten hjelm.

Undersøkelsen er utført med et utvalg på totalt 1.603 personer, hvorav 1.030 syklister i alderen 18 år og eldre.

Halvparten av de spurte svarer at de ønsker forbud mot elsparkesykler om natten.

Det finnes ingen promillegrense for bruk av slik sykkel, men i undersøkelsen svarer 26 prosent av dem som har brukt elsparkesykkel, at de har kjørt slik sykkel i beruset tilstand. Av de spurte er det imidlertid bare 176 som svarer at de har brukt elsparkesykkel, slik at feilmarginen er stor.

– Vi mener myndighetene bør revurdere om man skal tillate utleie på tider av døgnet hvor brukerne ofte er berusede personer, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Les også

  1. Fisket opp ti elsparkesykler fra Akerselva

  2. Voi: – Ingen så dette komme

  3. Ann Iren Dæhlin gikk på hodet over feilparkert elsparkesykkel: – Jeg var veldig lei meg, forslått og tok dette veldig tungt.