Norge

Han sluttet å kjøpe månedskort da koronaen kom. Forskere vil revolusjonere billettsystemet som svar.

Kollektivtrafikken vil fortsette å tape milliarder når koronaen er over, ifølge ny analyse. Men rushtidsprising og rabattkort er tiltak som kan motvirke det, mener eksperter.

Gaute Remman Gunleiksrud er én av svært mange som det siste halvåret har droppet å kjøpe periodekort. Kollektivselskapene kan tape milliardbeløp på dette på sikt. Foto: Dan P. Neegaard

  • Christian Sørgjerd
    Journalist
  • Dan P. Neegaard
    Journalist og fotograf

Da Norge ble stengt ned i mars, gjorde Gaute Remman Gunleiksrud som svært mange andre: Gikk over til hjemmekontor på fulltid.

– Etter et par uker gikk månedskortet ut. Det var ingen grunn til å kjøpe nytt. Mot slutten av april begynte vi å dra litt på kontoret igjen, men ikke fem dager i uken, forteller han.

Fra hjemmekontoret på Vålerenga i Oslo har Gaute Remman Gunleiksrud, her med sønnen Tallak på fanget, gjort mye av arbeidet sitt det siste halvåret. Dermed forsvinner mye av behovet for månedskort. Foto: Dan P. Neegaard

Stadig gjøres mye av jobben fra hjemmekontoret på Vålerenga og ikke fra lokalene til det lille firmaet Tidvis i Oslo sentrum. Gunleiksrud har ikke kjøpt månedskort siden mars.

– Jeg sjekket i appen nå. Jeg har kjøpt én 24-timersbillett og ellers enkeltbilletter, sier han.

– Jeg stanger mot en grense nå hvor det kanskje hadde vært billigere med månedskort. Men det er vanskelig å spå, så jeg faller mellom billettyper.

Tidligere hadde kollektivselskapet Ruter såkalte flexikort, som ga rabatt på enkeltreiser, for å nå nettopp denne gruppen. Og de var populære, i 2008 sto de for 31 prosent av billettsalget i Oslo.

Les hele saken med abonnement