Han sluttet å kjøpe månedskort da koronaen kom. Forskere foreslår å legge om billettsystemet som svar.
Kollektivtrafikken vil fortsette å tape milliarder når koronaen er over, ifølge ny analyse. Men rushtidsprising og rabattkort er tiltak som kan motvirke det, mener eksperter.
Da Norge ble stengt ned i mars, gjorde Gaute Remman Gunleiksrud som svært mange andre: Gikk over til hjemmekontor på fulltid.
– Etter et par uker gikk månedskortet ut. Det var ingen grunn til å kjøpe nytt. Mot slutten av april begynte vi å dra litt på kontoret igjen, men ikke fem dager i uken, forteller han.
Stadig gjøres mye av jobben fra hjemmekontoret på Vålerenga og ikke fra lokalene til det lille firmaet Tidvis i Oslo sentrum. Gunleiksrud har ikke kjøpt månedskort siden mars.
– Jeg sjekket i appen nå. Jeg har kjøpt én 24-timersbillett og ellers enkeltbilletter, sier han.
– Jeg stanger mot en grense nå hvor det kanskje hadde vært billigere med månedskort. Men det er vanskelig å spå, så jeg faller mellom billettyper.
Les hele saken med abonnement