Norge

Den perfekte forretningsplan

I en startfase bør alle etablerere ha en forretningsplan. Her er gode råd til en enkel plan.

Daglig leder Torhild Kalstø i Kreativt Næringssenter,mener at alle som skal etablere en bedrift trenger en forretningsplan. I starten ikke trenger være på mer enn én side. Foto: FORTO:PÅL CHRISTENSEN

  • Stavanger Aftenblad
  • Ann-mari Gregersen Ann-mari Gregersen

Les også:

Du har en god idé, vil starte en bedrift og mye praktisk må ordnes.

Planen er viktig fordi den beskriver virksomheten til bedriften. Du må ha en plan for det du skal gjøre. Dersom du ikke har det, vet du ikke hvor du skal.

— For mange er dessverre tanken på en forretningsplan som en høy mur. De tenker at de har ideen i hodet, og så kaster de seg ut i det. Etter min mening er det like katastrofalt som å bygge et hus uten tegning. Det viser seg ofte at det er ikke alt du har kontroll på likevel, sier daglig leder Torhild Kalstø hos Kreativt Næringssenter i Stavanger til Aftenbladet.

Oppdater

Den kan godt være én side med punkter. I starten er planen viktigst for deg, og du må få et eierforhold til det du skal starte. Så får du utvide planen etter hvert som bedriften utvikler seg, for eksempel når du skal søke pengestøtte eller lån.

- En forretningsplan er uansett et levende dokument som du bør oppdatere underveis, og i hvert fall ta fram og sjekke en gang i året, oppfordrer Kalstø.

Hvor enkelt kan det gjøres? Her kommer Kalstøs forslag til deg som strever:

Bedriftens navn

Har du ikke klart navnet, så la det ikke stoppe deg.

Når du for eksempel registrerer et enkeltpersonsforetak, bruker du ditt eget navn. Det kan du også gjøre på dette punktet, til du eventuelt finner et annet navn på foretaket ditt.

Visjon

Her trenger du ikke skrive en novelle. Tenk over hva som er hensikten med bedriften, og hva det er du skal gi kundene dine.

- Utfordringen for flere her er at de har for mange baller i luften, slik at de ikke klarer å rendyrke visjonen sin.

Skriv ned hva som er ditt ønskemål med bedriften. Noe du kan strekke deg etter. Det er vanlig at folk tenker litt for smått, forsiktig og ikke våger å utfordre seg selv nok. Våg å ta sjanser.

Forretningsidè

Ideen bør du klare å formulere tydelig. Det viser seg at nettopp det kan være en kunst for mange.

Skriv hvilke produkter og tjenester du skal tilby. Hvilket behov i markedet retter du deg mot?

Marked

Den største utfordringen er å finne målgruppen. Hvem henvender du deg til, hvem skal kjøpe produktene?

— Den største fellen er at folk i starten vil nå alle, fattige og rike og unge og gamle. Da ender du ofte opp med ikke å nå noen, for markedsføringen blir vanskelig. Her lønner det seg å ta en markedsundersøkelse, slik at dette punket blir nøyaktig. Det trenger ikke bli dyrt, for du kan gjøre det meste selv.

Da Kalstø startet bedrift, sjekket hun selv med bedrifter hva de faktisk trengte hjelp til. Dermed bygde hun seg opp et nettverk av mulige kunder samtidig. Du kan også kjøpe denne tjenesten, men det er dyrt og du kan miste en mulig nettverks-gevinst.

Konkurrenter

Identifser konkurrentene. Andre ganger er det enkelt, noen ganger verre. Å google er gratis. Nettsteder som Purehelp kan vise deg økonomien til dine konkurrenter.

Sjekk bransjeregistre for å se hvem som holder på med det samme som deg. Sjekk hvem de selger til, og finn så ut hvordan du kan tilby ditt produkt.

Oppsøk for eksempel butikker som selger barneklær, og se hvordan de gjør det. Kalstøs innstilling er at du og «konkurrentene» dine kan oppnå fordeler og lære av hverandre, dersom dere snakker sammen. Kanskje kan dere også annonsere sammen etc. og på den måten reklamere for hverandre.

Økonomi

Hvor mye trenger du for å realisere ideen din? Kalstøs råd er at du må ha litt i bunn, og at du må være villig til å satse. Tenk nøkternt på dette punktet til du har oversikten.

Trenger du dyr bil, dyrt utstyr og så videre?

Regnskapsfører kan bli et dyrt punkt dersom du ikke lager deg et enkelt system for alle papirene dine. Her kan du spare mange penger ved ganske enkelt å kjøpe en perm med 12 skilleark (1 for hver måned) og lime inn alle kvitteringene som tilhører firmaet. Overleverer du regnskapsfører en pose med kvitteringer og lar henne gjøre den jobben også, blir det dyrt for deg.

Finansiering

Hvor mye av finansieringen vil være egne penger, og hvor mye må du låne? Du kan ikke basere finansiering på stipender og offentlige ordninger. Det er for optimistisk.

For mange etablerere er det mye å søke på, men de færreste får støtte. Det er ikke dette som kan være grunnlaget for bedriften din. Undersøk først om du er i målgruppen slik at du ikke bruker mange timer på søknader der du ikke har noen sjanse.

Fremdriftsplan

Lag deg en en egen, detaljert tidsplan for å vite hvor du skal hen. Sett opp hva som skal skje når. På den måten har du hele veien en god oversikt over hvordan du ligger an. Fremdeles vanskelig å starte skrivingen? Her er et siste tips fra Torhild Kalstø.

-Ikke bry deg om språket. Ofte er det de som skriver de dårligste stilistiske planene som har de beste ideene. Dessuten, ha alltid tro på ideen din. Det er den viktigste grunnen til suksess!

  1. Les også

    - Kvinner trenger hjelp for å bli sjef

  2. Les også

    Kutter kraftig i Innovasjon Norge

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Han har lite utdanning, men mye erfaring. Hvordan får han seg jobb?

  2. A-MAGASINET

    «Hvis du er veldig lykkelig, er du ikke så kreativ.»

  3. KRONIKK

    Kronikk: Hvilket problem vil DU løse? | Maria Amelie

  4. A-MAGASINET

    – Designere som lykkes internasjonalt, gjør det på tross av at de er norske. Ikke fordi de er norske.

  5. MENINGER

    «Start-investorene bør gi fra seg makten»

  6. BOLIG

    Tekstilene er tilbake i trendbildet: - Venner himler med øynene over hvor mye penger jeg kan bruke på én pute.