Norge

«En sykkelmessig katastrofe»

Majorstukrysset er sterkt mislikt av syklister, viser Aftens sykkelkart. Med god grunn, mener sykkelblogger Olav Torvund.

  • Kjersti Flugstad Eriksen

Mellom trikker, busser og biler tråkler Torvund seg rolig og udramatisk gjennom krysset, ikledd sin gule sykkelvest fra Syklistenes Landsforbund. Andre syklister velger fortauet, der det ofte er tett av fotgjengerne.

— Majorstuen er en sykkelmessig katastrofe, mener Torvund. Langs Kirkeveien er det sykkelvei i begge retninger. Gjennom krysset er det lagt opp til at syklister må klare seg på egen hånd.

— Der du har mest bruk for tilrettelegging som syklist, der blir det bare borte. Hvis du har overlevd krysset, fortsetter sykkelveien etterpå, sier Torvund.

De store sykkelfellene

Aftenpostens lesere har plottet inn nær 500 sykkelfeller på nettet. Mest hatet er Carl Berners plass, Majorstukrysset og krysset Sognsveien/Kirkeveien like vest for Ullevål sykehus. Den nye rundkjøringen i Bispegata har allerede rukket å bli mislikt av mange, Grønlandsleiret nede ved Grønland T-banestasjon er dårlig likt, mens nedre del av Kongsveien blir kalt farlig av mange.

Lisbeth Aalberg, prosjektkoordinator i Utbyggingsprosjekt hovedsykkelnett Oslo, satt nesten hele mandag og leste leserinnspillene i Aftenpostens kart over sykkelfeller. Noen store overraskelser fikk hun ikke.

— Vi ser at det som påpekes er ting som vi også jobber med og er opptatt av. For eksempel kollektivtrafikk og sykkel i klinsj.

Mange opplever farlige situasjoner der sykkelfelt brått tar slutt. Problemet med kryss uten sykkelvei er også en gjenganger. De nye bussholdeplassene, der bussene ikke kjører inn i busslomme, men stopper i veien, skaper farlige situasjoner.

— Det virker som folk ønsker seg mye tilrettelegging for sykkel, og det er veldig positivt, sier Aalberg.

Bil eller sykkel

Om bilenes kjørefelt og parkeringsmuligheter skal prioriteres ned til fordel for sykkelfelt, er politikernes avgjørelse, påpeker Aalberg.

Olav Torvund mener man må prioritere syklister foran bilister. I Majorstukrysset har bilene to, noen steder tre felter.

— Det er klart det er vanskelig å få det til. Jeg har ingen løsninger å trekke opp av hatten. Men det må jo være mulig å gjøre det bedre enn det er nå, sier han.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Frank Rossavik om syklister: Pesten på to hjul

  2. BIL

    Derfor misforstår bilister og syklister hverandre. Og slik er reglene.

  3. OSLOBY

    Aftenposten testet: Dette er den beste jobbreisen fra Asker til Oslo

  4. OSLOBY

    Ring 2-strekningen er en av de mest brukte transportetappene for syklister. Nå er det et helt nytt trafikkmønster.

  5. DEBATT

    Mange av oss gående opplever det nå som utrygt å ferdes i Oslo by. Skal syklistene gis fritt spillerom?

  6. OSLOBY

    Lover sykkelsatsing til 13,5 milliarder. En stor del av regningen betales av bilistene.