Norge

B2C trues med bot

B2C Norge AS trues med tvangsgebyr på 300.000 kroner dersom de fortsetter å drive med negativt salg og villedende og utilstrekkelig markedsføring.

  • Ida Halvorsen Kemp

Det er Markedsrådet som har bestemt at konsekvensen av B2Cs virksomhet kan bli tvangsgebyr, skriver Forbrukerportalen.

— B2C må i det minste forholde seg til gjeldende lovregler, slik som andre markedsaktører er nødt til, sier underdirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet.

Strømformidlingsselskapet har blant annet blitt kritisert for å inndrive årsgebyr etter at kunder har sagt opp avtalen med dem, true med stenging av strømmen når de ikke har noen reell mulighet for dette, og å drive dårlig kundebehandling.

I tillegg er de kritisert for dårlig inkassoskikk.

960 klager på ett år

Forbrukerrådet har tidligere bedt forbrukerne om å være skeptiske til å inngå avtaler med B2C.

Temaside om B2C

— På ett år – fram til vedtaket fra Markedsrådet ble fattet den 29. august 06 – har Forbrukerrådet mottatt hele 960 telefonhenvendelser fra forbrukere om dette firmaet, i hovedsak angående problemområdene som vedtaket omfatter. Til sammenligning har vi i samme periode mottatt 274 telefonhenvendelser på ett av energiselskapene med størst markedsandel i bransjen, sier Nyhus.

Det ser imidlertid ikke ut som om vedtaket har hjulpet.

Fortsetter praksisen

— Fra vedtaksdatoen og frem til i dag har Forbrukerrådet mottatt nærmere 100 nye telefonhenvendelser om B2C, som omfatter både B2C Norge og B2C Energy. Negativt salg, villedende markedsføring om pris, inndriving av omtvistede årsgebyr, dårlig kundebehandling og problemer med fortsatt fakturering etter oppsigelse er noen av stikkordene fra samtalene. Selv om det er grunn til å tro at noen av disse telefonhenvendelsene knytter seg til forhold før vedtaket ble fattet, gir det en sterk indikasjon på at firmaet fortsetter sin praksis, sier Nyhus.

Forbrukerombudet vil følge opp vedtaket fra Markedsrådet videre.

— Hvis vi mottar informasjon om at B2C Norge AS bryter vedtaket, vil vi skrive ut tvangsgebyr til dem, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

B2C har vært ute i hardt vær lenge. Nå risikerer de tvangsbot om de fortsetter praksisen.