KUNSTNEREN

Dag Alvengs fotografier er fredsommelige. Det er noe nøkternt i uttrykket. Han fanger det nordiske sommerlyset på en særegen måte og viser en fascinasjon for landskapets evne til å påvirke våre mentale stemninger. Det er sommeridyll, men ikke bare det.

Fotokunstneren stiller jevnlig ut i Oslo – sist i Shoot Gallery og Galleri Brandstrup på Tjuvholmen. Han er internasjonalt representert i blant annet i Museum of ModernArt i New York, Moderna Museet i Stockholm, Museet for samtidskunst/Nasjonalmuseet i Oslo og Stedelijk Museum i Amsterdam.

EPOKEN

Alveng er en av Nordens mest anerkjente fotokunstnere og en av veteranene innenfor det norske fotokunstmiljøet som var med på oppstarten av Fotogalleriet i 1979.

Fortsatt sverger han til det analoge fotografiet og magien i mørkerommet. Han har utgitt flere fotokunstbøker på Oktober forlag – den siste om presten og naturforskeren Jacob Nicolai Wilse (1735–1801) og prestegårdshagen han anla i Spydeberg etter dansk inspirasjon.

HISTORIEN BAK BILDET

Åpen port, Hvasser, 1979 , er del av serien med sommerlysbilder fra Hvasser og Koster som er vist i flere sammenhenger, blant annet på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg i 2013.

Skannet på en flerfunksjonsmaskin fra Xerox.jpg
Dag Alveng /Nasjonalmuseet, Oslo

Bildet vi henter frem her, er innkjøpt av Nasjonalmuseet.Det er noe universelt og hverdagslig med fotografiet. Det kan liksom være hvor som helst. Den åpne porten, nettinggjerdet og det tørre sommergresset har noe allment over seg. Typisk er det nostalgiske uttrykket, men også det intense sommerlyset. Det lyset vi bare opplever noen knappe sommeruker hvert år.

Og august er alltid best.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Et selvportrett (Ludvik Eikaas)

Med verden i veven (Hannah Ryggen)

I venteværelset (Theodor Kittelsen)

Tid for syrin (Olaf Isaachsen)

Farger, fantasi og frihet (Asger Jorn)

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom — fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)