Norge

Vogntog-sjåfør tatt etter å ha kjørt 24,5 timer uten stopp

Den nederlandske sjåføren mente det var press fra sjefen som var årsaken.

Girteka-sjåføren fra Nederland fikk ikke lov til å kjøre videre etter sjekk av fartsskriveren. FOTO: STATENS VEGVESEN

  • Ole Valaker

En nederlandsk vogntogsjåfør ble stoppet ved Ågotnes på Sotra i Hordaland og fratatt førerkortet på stedet forrige mandag.

Inspektør Terje Bødtkeri Statens vegvesen karakteriserer saken som et grovt brudd på kjøre— og hviletidsbestemmelsene.

— Vi ser tendenser til mye snusk. Han hevdet at han ble presset. «My boss, my boss», utbrøt han, sier Bødtker til Bergens Tidende.

56 minutter hvile på 33 timer

Sjåføren hadde kjørt i 33 timer. Den lengste hvilen var på 56 minutter. Vogntoget hadde rullet i 24,5 timer i strekk.

Inspektøren sammenligner det med fyllekjøring.

— Jeg vil påstå at det som er en ruset tilstand. 33 timer uten pause - du kan tenke hvordan det er å treffe dem langs veien. Det er en drapsmaskin, sier Bødtker.

Bilen forsvant

Vegvesenets folk observerte vogntoget i veikanten til og med torsdag. Plutselig var det borte.

Ingen har kontroll på hva som skjer med kjøretøyene i tilfeller der sjåføren mister lappen.

- Vi har opplevd at folk har stukket av. Vi kan ikke beslaglegge kjøretøyene, sier Bødtker.

- Kan sjåføren ha tatt en spansk en og kjørt videre uten førerkort?

— Både mannen og bilen ble stående. Han ble sett inne i bilen. Han virket som en hederlig fyr, men vi vet ikke hva som skjedde.

LES OGSÅ:

Les også

Nå varsler han en rekke tiltak mot farlige vogntog

Flere kontroller

Han innrømmer at oppfølgingen burde vært bedre. Veivesenet vurderer nå å bruke hjullås.

De har også varslet styrket kontrollaktivitet i vinter. Økte tildelinger til tungbilkontroll vil gi en kapasitetsøkning på rundt 30 prosent.

To andre vogntog ble stoppet av Statens vegvesen sist uke. De måtte stå på fergekaien på Halhjem i Os fra torsdag til lørdag, også det på grunn av hvile— og kjøretidsbestemmelsene. Sjåførene ble pålagt en ukehvil på 45 timer.

Disse kjøretøyene kom fra Girteka, som fikk tidligere i år en bot på 900.000 kroner for ulovlig, etter kontroller på Voss og i Lærdal i begynnelsen av 2012.

Kabotasje er transport av personer og gods innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme. Det er lov å utføre tre kabotasjeturer i løpet av syv dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge.

- Vi innrømmer fullt og helt at sjåføren ikke beregnet og vurderte kjøretiden riktig. Vi kommer til å gå gjennom denne saken med sjåføren, sier Girtekas sjef for Skandinavia, Kestutis Cizikas.

Selskapet har ifølge sin egen nettside 6500 ansatte og 90 prosent av dem er ansatt som sjåfører. De eier 2700 kjøretøy.

  1. Les også

    Sjefskontrollør om useriøse tunge kjøretøy: «Som å fiske i et bunnløst hav»

  2. Les også

    Sjåføren av 39,5 tonn bil - nesten uten bremser - prøvde å stikke av

  3. Les også

    Over 1400 tunge kjøretøy har fått kjøreforbud

  4. Les også

    Kast trailerne ut av landet

  5. Les også

    Vil sende all tungtransport på én vei mellom øst og vest i Norge

  6. Les også

    Færre feil på utenlandske vogntog enn norske

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Mandag morgen mistet føreren av denne lastebilen lappen på stedet. Denne uken slipper ingen unna når Oslo gjennomfører storkontroll av tunge vogntog.

  2. OSLOBY

    Kontrollerte 185 kjøretøyer – nesten alle fikk reaksjon

  3. OSLOBY

    Politiet fortviler: – Denne russebussen burde aldri vært på veien

  4. NORGE

    Fører av finsk vogntog tatt med nesten 24 timer kjøretid

  5. NORGE

    Lastebilsjåføren meldte om akutt stans på motorveien. Innen nødetatene kom frem, var to personer døde.

  6. NORGE

    Bekymret for eldrebølgen i trafikken