Norge

Rotoren og et girfeste løsnet under helikopterstyrten ved Turøy

Rotoren på helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland for 14 dager siden, løsnet sammen med festeanordningen for giret.

  • Hans O. Torgersen
    Journalist
  • Alf Ole Ask
    Journalist

Klokken 18.30 startet pressekonferansen med Statens Havarikommisjon på Kjeller. Her presenteres den foreløpige rapporten om helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen som krevde 13 menneskeliv.

Ifølge rapporten var alt normalt helt frem til en plutselig katastrofal feil inntraff. Opptakene på taleregistratoren (CVFDR) som tar opp samtalene i cockpit og tar opp flydata stanset i ulykkesøyeblikket.

— Det er ikke noen indikasjoner på at pilotenes handlinger spilte noen rolle i ulykken, heter det i rapporten.

Her er den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen – kun i engelsk utgave.

Havarikommisjonen kommer til å gjenoppta leting i sjøen etter deler fra helikoptre 18. mai. Det opplyste avdelingsdirektør Kåre Halvorsen på pressekonferansen.

Mangler mange deler

Det er funnet flere tusen deler fra helikoptre. Det man leter mest etter er deler fra gearboksen.

- Hvor stor del av det kritiske materialet manglet dere?

— Vi har så vidt startet å sette sammen bildet. Det er derfor umulig å si hvor mange deler vi mangler, forklarte Halvorsen, og la til: Jo mer en finner, jo mer entydige konklusjoner kan en trekke.

_H6A9413.JPG

Han understreket at det ikke er gitt at det som er funnet, er komponenter som forklarer hva som utløste ulykken, men at dette er deler i det området som er kritisk for å finne løsningen.

— Det vi har funnet hjelper oss å forstå det som har skjedd, forklarte han.

Mye gjenstår

Halvorsen fortalte at det gjenstår en masse analysearbeid. Den norske havarikommisjonen samarbeider med den franske og den britiske.

Dette var en el av de delene som Havarikommisjonen viste frem på kveldens pressekonferanse.

Havarikommisjonen har ennå ikke startet med å demontere de store delene. De metallurgiske undersøkelser vil ta lang tid. Det er komponenter som befinner seg i kjerneområdet som er funnet og undersøkt, men det ikke gitt at det er disse som har utløst ulykken, kom det frem på pressekonferansen.

Havarikommisjonen var på pressekonferansen meget opptatt av å understreke at en ikke kan trekke den endelige konklusjon ut fra det materiale og analysene en så langt har foretatt.

Statens Havarikommisjon har funnet festeanordningene bolt og selve festet, som holdt staget fast til toppen av hovedgir-boksen.

Støttestaget som er med på å holde girboksen til rotoren på plass og selve rotoren ble funnet 3–400 meter unna havaristedet.

Videoen som ble tatt av et øyenvitne viste rotoren som var i luften lenge etter at den 10 tonn tunge helikopterkroppen dundret i bakken med 13 hjelpeløse mennesker ombord.

Les mer om den omfattende etterforskningen:

Les også

Politiet sitter på video av helikopterstyrten

forrige uke sendte selskapet som produserer helikopteret, franske Airbus, ut et rundskriv til alle sine kunder hvor de ba dem sjekke akkurat disse støttestagene og hvor hardt de var skrudd til.

Havarikommisjonen har siden ulykken lett med dykkere etter deler fra helikopteret som kan være med å bidra til å finne ut hva som skjedde i forkant av ulykken.

Les også

Helikopterkonsern har søkt om konkursbeskyttelse

13 mennesker mistet livet da et Super Puma-helikopter styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag 29. april.