Norge

Regjeringen snur – gir likevel penger til E18 vest for Oslo

Regjeringen vil likevel bevilge penger til gigantprosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. – Jeg håper dette tørker fliret av Raymond Johansen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Regjeringen snur og bevilger 340 millioner kroner til ny E18 vest for Oslo i revidert budsjett. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) var fornøyde da de holdt pressekonferanse over E18 i Bærum. Morten Uglum

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Regjeringen sørger for at E18 Lysaker-Ramstadsletta får 340 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett.

Dette bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) da han holdt pressekonferanse sammen med kunnskapsminister og Akershus-representant Jan Tore Sanner (H) på Høvik, på en bro nettopp over E18.

Aftenposten varslet om ekstrabevilgningen i revidert nasjonalbudsjett tirsdag morgen.

Delstrekningen Lysaker-Ramstadsletta er kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner.

Les også

LES OGSÅ: 23 lekkasjer fra revidert nasjonalbudsjett: Nye politibiler, finere kirker og avgiftskutt på alkohol

Dette har skjedd i saken rundt det omstridte E18-prosjektet de siste månedene:

Den 17. desember kunne NRK og Aftenposten fortelle at det ikke ble bevilget penger til E18 Lysaker-Ramstadsletta i statsbudsjettet for 2019.

Forklaringen var at Statens vegvesen hadde brukt ca. 340 millioner kroner mer enn de hadde fått bevilget i 2018, penger de hadde brukt på å kjøpe opp eiendom som står i veien for prosjektet.

Veivesenet hadde gjort dette fordi de hadde følt et press fra regjeringen for å holde tempoet oppe i forberedelsene til utbygging.

Den 2. mai kunne Aftenposten fortelle at prosjektet hadde stanset opp i langt større grad enn de fleste hadde sett for seg. To personer jobber nå med prosjektet, mens de i høst var 150.

Prosjektleder Grete Tvedt opplyste at det nå lå an til oppstart av bygging tidligst høsten 2021, drøyt to år etter det som er planlagt.

Krangel mellom Oslo og nabokommunene

Den 4. mai gikk byrådsleder Raymond Johansen ut og uttrykte utilslørt begeistring over at prosjektet «var lagt i fryseboksen». Johansen mener at prosjektet er gått ut på dato, selv om han sier at han unner Sandvika og Høvik bedre støyskjerming og stedsutvikling.

Johansens utspill fikk ordførerne i Bærum og Asker til å se rødt. De kalte byrådslederen «uhyre arrogant» og fremholdt at innbyggerne i deres to kommuner har betalt en betydelig andel av tunnelene under Oslo som har gitt byen og bydelen Bjørvika spesielt et løft.

– Tørker fliret av Johansen

– Jeg håper dette tørker fliret av Raymond Johansen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til Aftenposten.

Dale sier at finansiering av arbeidet med prosjektet er sikret for 2019 og 2020. På spørsmål om hva det koster å legge ned prosjektet og bygge det opp igjen har han ikke noe konkret svar, men erkjenner at det har en pris.

På spørsmål om hva regjeringen har oppnådd ved å bidra til en pause i prosjektet, sier han at det er sendt et signal om at det ikke kan brukes penger uten dekning. Dale og Sanner har nå som mål at biler, bussse og sykler kan ta ny E18 i bruk i 2027.

Nå kan prosjektleder Grete Tvedt starte gjenoppbyggingen av staben som skal jobbe videre med prosjekt E18 Lysaker-Ramstadsletta. Stein Bjørge

Les også

E18 har gjort Oslo bedre. Nå spør Asker og Bærum hvorfor Oslos byrådsleder ikke unner naboen samme effekt.

Les også

Nesten halvparten av dem som kjører bil til jobb, sier de kunne ha valgt sykkel i stedet

Gikk fra E18 til E6 Alnabru

Men det er ikke gjort på et blunk å få alt opp og stå igjen, har prosjektleder Grete Tvedt i Veivesenet konstatert.

– Bare det å bygge opp prosjektet igjen, internt og eksternt, tar rundt et halvt år, sa hun til Aftenposten den 2. mai.

De aller fleste som måtte finne seg nye arbeidsoppgaver tilhørte rådgiverselskapet Aas-Jakobsen, som har arbeidet med E18 på oppdrag fra Veivesenet.

125 av de nesten 150 personene var knyttet til dette firmaet, eller til firmaets underleverandører. Nå må disse, eller folk med tilsvarende kompetanse, rekrutteres på ny til E18.

Tirsdag morgen skrev Aftenposten at den planlagte tunnelen på E6 mellom Abildsø og Alnabru får ny trasé, og at fem av de 30 personene som nå jobber med prosjektet tidligere jobbet med E18.

Nå ligger det an til oppstart høsten 2020

Den 2. mai spurte Aftenposten Grete Tvedt om hva som kunne gjøres om det likevel kom penger i revidert nasjonalbudsjett, noe det nå altså gjør.

– Da kan vi kanskje fremskynde oppstart til høsten 2020, sa Tvedt.

Beskriver regjeringens manøver som «utrolig»

Arbeiderpartiets ordførerkanidat i Bærum, Kjell Maartmann-Moe, sier at han er glad for at regjeringen nå har tatt til fornuft.

– Hva har regjeringen oppnådd ved først å stanse bevilgningene for så å etterbevilge penger?

– Ingenting, bortsett fra å fjerne organisasjonen som skulle sørge for flyt i fremdriften. Dette har vært en utrolig manøver, og viser hvor dårlig styring de har på E18-prosjektet, sier Maartmann-Moe.

Han har gått en runde med sitt parti på Stortinget. Han forsikrer at Ap fortsatt stiller seg bak utbyggingen av E18, og at partiet igjen er klar til å overkjøre sin egen byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

– På vegne av samferdselspolitisk talsmann Sverre Myrli, Akershus-representant Anniken Huitfeldt, fylkesordførerkandidat til Viken Tonje Brenna og ordførerkandidat til Asker, Ivar Granum, vil vi ha spaden i jorden nå, sier Maartmann-Moe.

– Dette er et godt prosjekt for næringslivet og for innbyggerne langs E18, sier han.

  • NYE POLITIBILER, FINERE KIRKER og avgiftskutt på alkohol. Her er 23 lekkasjer fra revidert statsbudsjett som legges frem tirsdag.
  1. Les også

    Husker du denne? Bomstasjon «gis bort mot henting».

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. E18
  2. Samferdsel
  3. Statens vegvesen
  4. Jon Georg Dale

Relevante artikler

  1. NORGE

    Full stans for prestisjeprosjektet: Bare to personer planlegger nå ny E18.

  2. NORGE

    Her smiler de – men prisen for E18-pausen blir høy

  3. POLITIKK

    Raymond Johansen (Ap) om regjeringens E 18 løsning: Økte bompenger, kork, kaos og mer luftforurensning

  4. OSLOBY

    Oslos byrådsleder gleder seg over full stopp i E18-planleggingen

  5. NORGE

    Her er Veivesenet i gang med E18 vest for Oslo

  6. NORGE

    Raymond Johansen innrømmer at E18 må bygges. Dette sier to av de andre erkemotstanderne.