Norge

Norsk barnehage kommer dårlig ut i ny forskning

Barna i norske barnehager opplever kun middels god støtte innen emosjonell og atferdsmessig utvikling, ifølge ny forskning.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • NTB

Barna opplever også «relativt lite støtte når det gjelder læring og språk», heter det i rapporten utarbeidet av professorene May Britt Drugli og Turid Suzana Berg-Nielsen.

– Hittil har vi liksom bare bestemt oss for at vi per definisjon har verdens beste barnehage i Norge, at den er så veldig god. Det er den dessverre ikke. Den er middels, sier Drugli til Dagsavisen.

Funnene bekrefter det som kom fram i GoBaN-undersøkelsen, den største hittil om tilstanden i norske barnehager, skriver avisen.

I en av artiklene som oppsummerer GoBaN, slår forskerne fast at barnehagene ligger mellom middels og høyt på grunnleggende interaksjonsferdigheter. På den mer læringsrettede interaksjonen, var snittscoren «ikke tilfredsstillende».

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647135

Les mer om

  1. Barn
  2. Oppvekst
  3. Barnehageforskning
  4. Barnehage