Norge

Høsten er her

The Changing Corners, 2015. Av Vibeke Slyngstad (1968-).

Vibeke-40qYGGvI2v.jpg OSL CONTEMPORARY

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

I vrimmelen av norske samtidskunstnere er Vibeke Slyngstad et navn å merke seg. Hun har en særegen, feminin touch i sine bilder. Med lette penselstrøk i åpne, lyse rom forteller hun sine historier. Hun har en spesiell signatur og tar ofte arkitektoniske grep i bildene.

EPOKEN

Slyngstad er utdannet fra Asker Kunstskole og Kunstakademiet i Oslo, hun og kan allerede se tilbake på en rekke utstillinger. De siste årene har hun laget serier av bilder under tittelen Modern Classics , som blant annet ble vist i Den Nordiske Paviljong i Venezia i 2009 og ble kuratert av den dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen & Dragset.

HISTORIEN BAK BILDET

Et stykke innrammet natur er det første man legger merke til. Blader, kvister, ulike grønne nyanser og lyset som skinner gjennom. Hun dyrker det figurative formspråket som også har noe skjørt over seg. Det er noen fellestrekk ved Slyngstads bilder – en uttrykksmåte hun er tro mot: ofte stramme flater, delikate, lyse og feminine farger. Noen objekter går igjen i flere bilder, for eksempel bokstabler og oppslåtte bøker med bilder av den nordiske flora. Klatretauet er et annet gjentagende element som vi også ser her. Hun fremhever elementer som er viktige i hennes verden, men hva er det egentlig med klatretauene? Det er ikke umiddelbart lett å tolke. Men dette bildet gir assosiasjoner til at naturen er skjør . Den må både holdes oppe av tau og rammes inn.

Nå er hun aktuell med separatutstillingen Nine Lines i galleriet OSL contemporary på Frogner i Oslo. Utstillingen står frem til 3. oktober.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Min metode er å elske arbeidet (Paul Cézanne)

Akkurat den sensommeren (Dag Alveng)

Et selvportrett (Ludvig Eikaas)

Med verden i veven (Hannah Ryggen)

I venteværelset (Theodor Kittelsen)

Tid for syrin (Olaf Isaachsen)

Farger, fantasi og frihet (Asger Jorn)

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom — fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Den første store Dada-utstillingen i Norge: – En taktikk for å overvinne undertrykkelse

  2. KULTUR

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch

  3. KULTUR

    Stor interesse for Edvard Munch i Paris

  4. KULTUR

    Munchmuseet skal samarbeide med Sparebankstiftelsen, får dette verket i gave

  5. KULTUR

    Seks kunsthøydepunkter å få med seg i sommer

  6. KULTUR

    Neste år skal det satses hardt på kunst der du er ute og går