Norge

Kjedene kjenner seg ikke igjen

Men Rema 1000 skulle ønske det var flere konkurrenter.

  • Marita E. Valvik

Les hovedsaken:

– Dette er kjente standpunkter fra Forbrukerrådet som vi ikke deler, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

Han er ikke enig i at dagligvarekjedene i Norge er blant de mest konsentrerte i Europa og at dette går ut over både pris og utvalg.

— Det er jo avhengig av hva man legger til grunn i statistikken og at det er sammenlignbare butikker mellom ulike land som sees i sammenheng, fortsetter Roskifte.

- Likt som Norden

Han forklarer at bransjen har levert flere innspill til matkjedeutvalget om dette temaet. Der har blant annet Institutt for bransjeanalyser tatt med hele matmarkedet i oppstillingen, og ser da at konsentrasjonen i Norge er temmelig lik konsentrasjonen i de andre nordiske landene.

- Her må man være bevisst hvordan man måler slik at man sammenligner like store butikker i areal og like markeder, sier Roskifte.

Han snakker på vegne av landets største aktør med over 40 prosent av dagligvaremarkedet.

Ønsker flere konkurrenter

Heller ikke Ica Norge kjenner seg igjen i at makten går ut over pris og utvalg.

- Vi kjenner oss ikke igjen i dette. Vi taper markedsandeler, omsetning og går med dundrende underskudd, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Ica Norge.

De er den minste aktøren i den norske dagligvarebransjen, og har de siste tre årene tapt 1,5 milliarder kroner på butikkene i Norge.

— Vi føler ikke vi har noe makt over leverandørene. Men nå har ikke vi over 40 prosent markedsandel, heller, fortsetter Takle-Friis.

— Jeg skulle gjerne sett at det var flere aktører på det norske markedet, vi elsker jo å konkurrere, sier Ole Robert Reitan, eier av Rema 1000. Men han synes ikke situasjonen er problematisk.

- For 30 år siden var det grossistene som satt med kontrollen, og det var få av dem. Når kjedene har overtatt, betyr jo det at makten er mye nærmere kunde, sier Reitan.

— Vi har også flere butikkjeder under hver gruppering her i landet. I tillegg har vi Bunnpris som en selvstendig aktør, sier Reitan.

Les også

  1. Fire matkjeder har hele markedet