Opera håper å tjene på nettleser

Det norske IT-selskapet Opera lager verdens mest populære nettleser for mobiltelefoner. Nå skal de også begynner å tjene penger på den.

Konsernsjef i Opera, Lars Boilesen, sa under en pressekonferanse i høst at mye av selskapets inntekter de neste to årene vil komme fra mobilbruk og teleoperatører som betaler for å kunne tilby Opera til sine kunder.
  • Svein Erik Furulund (foto)

Les også:

Norske Opera Software har laget verdens mest populære nettleser for mobiltelefon. Ved utgangen av september brukte over 70 millioner mobilbrukere verden over Opera Mini til å surfe på telefonen.

Selv om den er gratis, og derfor genererer minimalt med inntekter for Opera, har den populære nettleseren fortonet seg som et eventyr for det Oslo-baserte selskapet fordi den er blitt en verdensomspennende merkevare.

Avtaler

I høst har aksjekursen for selskapet steget kraftig. Og analytikerne spår ytterligere vekst.

For etter nye avtaler med store teleoperatører som Vodafone og Telenor, har markedet nå tro på at Opera også skal tjene penger på den populære nettleseren.

Men da må selskapet legge frem en fortsatt økning i antall betalende brukere når kvartalstallene legges frem i Oslo i dag. Det er dette tallet analytikernes øyne er rettet mot.

Les om resultatet:

Brukere

For penger på nettleseren sin tjener Opera først når de inngår en avtale med mobiloperatører som betaler Opera for at de kan selge mobilsurfeabonnement videre til sine kunder, for eksempel ved at operatøren selger en pakke med «surf så mye du vil for 30 kroner i måneden». Tilbake får Opera transaksjonsavgifer.

Gjennom et økt antall avtaler med teleoperatører som ønsker å tilby slike pakker med Opera Mini som nettleser, har antall betalende Opera-brukere gjennom teleoperatørene vokst fra 1,7 millioner ved årsskiftet, til 5,2 millioner brukere ved utgangen av juni.

Nå forventes det at Opera viser til mellom 2 og 2,5 millioner nye betalende brukere i tredje kvartal.

— Markedet håper selskapet skal få til en forretningsmodell rundt Opera Mini-nettleseren. Den viktigste indikasjonen for om det vil gå, er økningen i antallet slike brukere, sier Peder Strand, Opera-analytiker i Enskilda Securities.

Tjene penger

Også Thomas Nielsen, analytiker i Pareto, mener tallet på antall brukere blir det viktigste for Operas fremtidsutsikter. Han mener det vil være positivt hvis de klarer å vise til en fortsatt vekst.

- Det er selvfølgelig viktig for selskapets utvikling at de begynner å vokse i den brukerbasen de tjener penger på, sier han.

Strategien til Opera må, ifølge analytikere, bli å overbevise teleselskapene om at de vil tjene penger ved å tilby Opera Mini til sine brukere. India og Pakistan er, ifølge Strand, spennende markeder for Opera i fremtiden, hvor de fleste nå bruker mobiltelefon til nettsurfing.

Rimelig

Arild Nysæther, analytiker i Fondsfinans, mener det er avgjørende for utviklingen av Opera at de greier å få på plass en forretningsmodell hvor inntektene kommer på tradisjonelt vis.

Og han tror de vil lykkes. I sine anslag spår han at det ved utgangen av neste år er rundt 20 millioner betalende Opera Mini-brukere gjennom mobiloperatørene. Og han tror Opera-treet vil vokse videre mot himmelen.

- Det ser utrolig bra ut for Opera. De er i praksis alene på markedet og har lykkes ved at de er helt i forkant teknologisk. De har gjort unike grep slik at nettleseren fungerer effektivt på rimelige telefoner, sier han.

Samtidig har Opera Mini greid å lage en nettleser som komprimerer datastørrelsen med rundt 90 prosent før det sendes.

— Det er et godt konkurransefortrinn i for eksempel på det amerikanske markedet, hvor nettverkskapasiteten er sprengt, eller i Bangladesh hvor en iPhone ikke virker fordi de ikke har godt nok nettverk, sier Nysæther.

Konsernsjef Lars Boilesen i Opera Software ønsket ikke å kommentere Opera Mini-utviklingen før tallene slippes i dag.

23. mars i år ble nettleseren som er verdens mest populære på mobiltelefon, Opera Mini, tilgjengelig på Apples applikasjonsbutikk App Store. Over 70 millioner brukere har Opera Mini som nettleser på sin mobiltelefon og selskapet håper flere brukere skal betale mer for bruken i årene som kommer.