Norge

Elevorganisasjonen: Lærerne treffer ikke med undervisningen

Skolen appellerer ikke til elevene, sier Elevorganisasjonen.

  • Helle Aarnes
    Journalist

— Elevene ønsker ikke å være på skolen. De føler ikke noen relevans til undervisningen og har ingen motivasjon til å stå opp og gå til undervisningen, sier Truls Sætrang, politisk nestleder i Elevorganisasjonen.

- Bør ikke det å få undervisning være motivasjon nok?

— Lærerne treffer ikke med undervisningen. Den appellerer ikke til elevene, rett og slett. Lærerne må klare å skape givende timer som elevene ønsker å møte opp i.

Les også:

Les også

Hvor er elevene?

Sosiale medier skaper press

- Elevene er et resultat av den skolen de går i, sier Truls Sætrang, politisk nestleder i Elevorganisasjonen. Per Tomas Kjærvik

— Det er ganske mye mer krevende å være ungdom i dag, enn for ti år siden. Inntoget av sosiale medier, blant annet, har skapt et helt annet press. Et konstant behov for å være påskrudd. Det er vanskelig for elevene å skru av livet sitt for å levere på skolen, der mange ikke føler at de blir sett eller oppnår noe. Skolen sliter med å nå ut. - Er det ikke elevenes eget ansvar å kople seg av sosiale medier i timene? Eller bør læreren gjøre det?

— Å slå av internett blir hemmende. Skolen er ikke relevant for den verden som finnes rundt skolen lenger.

Selvsagt er det slapt

— Er det ikke litt slapt når under halvparten av elevene er der når timen starter?

— Selvsagt. Det er slapt. Men det er kulturen som etablerer seg når skolen ikke viser en aktiv interesse i elevene, stiller krav og spørsmål til hvorfor de ikke kommer, sier Sætrang.

— Lærerne må stille krav til at de faktisk kommer tidsnok.

- Men hvordan skal de få gjennom disse kravene?

— Ved å gjøre det klart at «I mine timer kommer man tidsnok». Da kommer de tidsnok.

- Er det virkelig så enkelt?

— Det handler om disiplin. Det gjøres ingenting for å følge opp fraværet i etterkant. Dessuten er det en misoppfatning at alle elever må være tilstede i hver time. Mange elever klarer å ta en god eksamen uten å ha vært mye tilstede.

- Bare 56 prosent fullfører videregående på normert tid?

Les også:

Les også

Skyhøyt fravær blant Oslo-elever: - Staten kan ikke regulere folkeskikk

Du føler en kjip skamfølelse

— Skolen har en veldig stor utfordring i at elevene ikke blir lagt merke til eller fulgt opp. De får vel en nedlatende beskjed fra læreren når de kommer for sent, og så kjølner forholdet. Du føler en kjip skamfølelse, og så blir man passiv til det meste, fordi det ikke er noen som reagerer. Skolen gjør mange ting feil, sier Sætrang.

- Gjør elevene noe feil i det hele tatt?

— Elevene er et resultat av den skolen de går i.

- Elevene har vel også en egen fri vilje?

— Det må også tas hensyn til at psykiske problemer blant ungdom skyter i taket. Angst, depresjoner og atferdsproblem er et stort problem. Livet er vanskelig. Da er ikke motivasjonen til skolen på topp.

- Det foreslås at elevene skal sitte igjen dersom de kommer for seint. Hva tror du om det?

— Nei. Den slags disiplin og sanksjoner kaller jeg steinalderpedagogikk.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Røe Isaksen får ikke flertall for fraværsregler

  2. SID

    Hurra! Det ble ikke noe av fraværsgrensen. Nå kan jeg skulke og spille Candy Crush et år til!

  3. NORGE

    Nytt datasystem skaper trøbbel: Elevenes fravær føres feil, og timeplanen er borte

  4. LEDER

    Aftenposten mener: Elevene skal ha de timene de har krav på

  5. NORGE

    Fire forklaringer på hvorfor skoleelevenes motivasjon synker når de blir eldre

  6. KRONIKK

    «Jeg er rektor på en av byens minst attraktive videregående skoler»