Det er ikke mindre enn en nordisk kunstbegivenhet når den svenske kunstneren nå presenteres i en stor, dansk utstilling – hvor også hans kone Karin Larssons møbler og tekstiler løftes frem.

Torsdag åpner svenske Prins Carl Philip den påkostede utstillingen Carl Larsson. Det gode liv ved Ordrupgaard utenfor København.

Her har museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark og hennes stab samlet de mest sentrale verkene fra svenske museer og private samlere. Også møbler og tekstiler designet av Karin Larsson er med for nettopp å vise den store betydningen begge to hadde på boliginnredningen i nordiske hjem siden begynnelsen av 1900-tallet: Lys, luft og enkle interiører.

Karin Larsson går igjen i mange motiver. Her i bildet «Azalea» fra 1906. (Thielska Galleriet Stockholm.)
Thielska Galleriet Stockholm

— Han stilte opp et ideal om det gode liv. Han hadde en visjon om hjemmets betydning som gikk parallelt med utviklingen av de nordiske velferdsstater, sier museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark.Hun understreker at poenget med utstillingen er å vise Larssons enorme betydning for utviklingen av det nordiske bolig- og livsstilsidealet.

Hjemmet som kunstverk

Carl Larsson var ikke alene om å gjøre hjemmet til kunstverk. Dette var et fenomen på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

afp000774151-IUOrioHaA8.jpg

Franske Claude Monet malte og tegnet både hus og hage i Giverny utenfor Paris, danske Wilhelm Hammarshøi rendyrket sitt hjems stramme estetikk som scene for kunsten, og ikke minst flere av Skagen-malerne som Anna Ancher, Michael Ancher og P.S. Krøyer har udødeliggjort livet i de gule fiskerhusene på toppen av Jylland.I Norge er Gerhard Munthe eksempel på en kunstner som malte mye fra sitt hjem.

Franske inspirasjoner

Larsson var påvirket av opphold i Frankrike, og man ser spor av både fransk impresjonisme og friluftsmaleri. Han hadde dessuten en klar overbevisning om at kunst og vakre omgivelser skulle være for folk flest.

Museumsdirektøren sier det slik:

— Carl Larsson var fattiggutten fra Stockholm som drømte om det gode livet på landet. Han ville at skjønnheten skulle være tilgjengelig for alle.

— Jeg synes ikke det er hykleri, og vi tar da heller ikke et oppgjør med idyllen, selv om vi forteller historien om at det faktisk ikke bare var et enkelt liv familien levde i Sundborn,

— Larsson påstår at vi alle kan ha det vidunderlig selv under usle forhold. Han løftet frem den folkelige kulturen og ble en inspirasjonskilde for veldig mange i Norden. Man kan nesten se på ham som en forløper til Ikea, men han var jo så mye mer.

— Hans livsstilsidealer gjelder like mye i dag. Vi ønsker å kaste nytt lys over hans virke, og presenterer ham som en av de mest betydningsfulle kunstnere i Norden.

Museumsdirektør og kurator Anne-Birgitte Fonsmark åpner torsdag den påkostede utstillingen sammen med svenske Prins Carl Philip.
Thomas Petri

Smukke rammer

Carl Larsson var både akvarellmaler, monumentalkunstner, dreven illustratør og portrettmaler. Men først og fremst var han kjent og elsket for sin skildring av livet i Lilla Hyttnäs, den berømte gården i Sundborn.

Han skapte tidlig en slags «oppskrift» på det gode liv som skulle bygges opp omkring familien, hjemmet, naturen og en enkel livsførsel. Dette var i en tid med store klasseskiller i det svenske samfunnet, og en gryende skandinavisk velferdstankegang og sosialpolitikk var i støpeskjeen.

«IKEA-FORLØPER»: Carl og Karin Larsson designet også møbler og tekstiler som nå løftes frem. Sengen er fra parets soverom.
Thomas Petri

Kunsthistorikere påpeker at Larsson var med på å underbygge og støtte opp om en sosialdemokratisk politikk , og han hadde stor betydning for svensk selvforståelse og identitet. Han endret også normene for hva som ble ansett som «den gode smak».

Nyskapende

Det skulle være enkelt og funksjonelt – i skarp kontrast til datidens britiske og viktoriansk-inspirerte smak. Nå skulle ikke hjemmet lenger pakkes inn i tykke vegg-til-vegg-tepper, mørke tapeter, tunge gardiner og ornamenter. Lys, luft og bekvemmelighet var det sentrale. Nytt og gammelt ble blandet på personlig og nyskapende vis. Arkitektur, innredning, møbler, tekstiler – til og med klær – skulle gå opp i en høyere enhet. Mor og barns hjemmesydde, flagrende kjoler er også et av kunstnerens varemerker.

Hjemmet og hverdagen vevde seg sammen til et totalkunstverk.

— Rom for rom malte Carl Larsson livet på Lilla Hyttnäs, som endte med å bli Sveriges mest berømte hjem, sier Fonsmark.

Synlige barn

afp000771845-PQguOWvVRU.jpg
Nationalmuseum Stockholm

Kunstnerparet lykkes med å sette nye standarder både for hjemmeinnredning og stil, men skapte også et nytt ideal for familielivet hvor barna fikk utfolde seg på en helt annet måte enn det som var vanlig på begynnelsen av 1900-tallet. — En oppskrift, som skulle muliggjøre en dagligdags skjønnhet og et godt liv for alle. På den måten baserer Larssons prosjekt seg på et sosialt budskap, oppsummerer Fonsmark.

Akvarellene

— Det geniale var at han malte akvareller, fastslår Gunnar Danbolt, professor emeritus i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen, og utdyper:

— Etter hvert ble det en stor produksjon. Akvarellene ble trykket i bøker som var svært populære og han fikk stor gjennomslagskraft. Larsson var en av de mest kjente nordiske malere på denne tiden, og representerte noe nytt med sin forenkling av både interiører og ikke minst synet på hvordan barna ble fremstilt.

Danbolt påpeker at den svenske kunstnerens opphold i Frankrike også hadde stor betydning, på samme måte som det preget andre nordiske kunstnere som søkte seg til Paris på den tiden:

— Det frigjorde dem i betydelig grad, og de så nye muligheter for estetiske uttrykk.

Kunstnerparet i sundborn:

Forlovelsesbildene fra 1882 av Carl og Karin.
Ordrupgaard

Carl Larsson (1853–1919)

  • Svensk maler og tegner, Født i Stockholm. Ble i 1866 opptatt på Akademiet, virket samtidig som reportasjetegner og illustrerte bøker.
  • I 1877 reiste han til Paris.
  • I 1888 slo han seg ned på gården Sundborn i Dalarna med hustruen Karin.
  • Etter en periode med anstrengt symbolikk slo han igjennom med noen enkle og naturfriske akvareller.
  • Han var inspirert fransk naturalisme og etterhvert impresjonismen og friluftsmaleriet. Dessuten svært opptatt av japanske tresnitt og såkalte flate bilder og rene fargeflater. Karin Larsson (1859–1928)
  • Akademisk utdannet kunstmaler fra Academie Colarossi i Paris.
  • Oppga egen kunstnerkarrière, men fikk utløp for sin kreativitet i et samspill med ektemannen.
  • Utfoldet sitt kunstneriske talent via tekstildesign, broderi, søm og formgivning av møbler — i tråd med datidens kvinneideal. Sammen..
  • ..skapte paret Lilla Hyttnäs, som gården egentlig heter.
  • De fikk åtte barn, hvorav en sønn døde, to måneder gammel.
  • Hjemmet i Sundborn, nå kalt Carl Larsson-gården, er åpent for publikum, og er et populært turistmål.
  • Årlig besøkes gården av ca. 60.000 mennesker. Her er interiørene bevart, slik man kjenner dem fra bildene. Les også: