Norge

Havarikommisjonen: Mannskapet trodde tankskipet var Stureterminalen

LILLESTRØM/OSLO (Aftenposten): Da mannskapet på KNM Helge Ingstad så lyset på dekket på tankskipet TS Sola, trodde de det kom fra land. Dermed trodde de det ikke var mulig å passere styrbord for objektet.

Avdelingsdirektør Dag Liseth, direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport og senior rådgiver Ingvild K. Ytrehus under pressekonferanse om fregattulykken fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

  • Eirik Husøy
  • Jan Gunnar Furuly
  • Robert Gjerde

– Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS er en stor ulykke å undersøke, sa direktør William J. Bertheussen da Havarikommisjonen la frem sin foreløpige rapport om ulykken torsdag.

35–40 journalister og fotografer hadde møtt opp til Havarikommisjonens pressekonferanse i kommisjonens lokaler i Lillestrøm.

– Ulykken er for mange helt uforståelig, og det er blitt reist mange spørsmål rundt hvordan dette i det hele tatt kunne skje, sa Bertheussen.

Den ene av Havarikommisjonens hovedkonklusjoner var at besetningen på fregatten Helge Ingstad trodde lysene fra Sola TS kom fra et stasjonært objekt ved Stureterminalen.

Skipet var sterkt opplyst på dekk. Besetningen trodde ikke det var mulig å passere styrbord for dette objektet.

Den andre hovedkonklusjonen var at de vanntette skottene på fregatten ikke var vanntette likevel.

  • Les mer om den andre hovedkonklusjonen i denne saken: Havarikommisjonen: Fregatten var ikke så vanntett som antatt

Trodde tankskip var stasjonært objekt

Fordi mannskapet på KNM Helge Ingstad trodde dekklysene fra Sola TS var et stasjonært objekt, så forsto de ikke at de kommuniserte med tankskipet, kommer det frem av rapporten.

På avstand var det vanskelig å skille mellom lysene fra terminalen og dekkslysene fra TS Sola, ifølge rapporten.

– AIS og radar kunne hjulpet, men så langt vi har forstått hendelsesforløpet, så var de ikke i stand til å oppfatte at dette var en båt på et tidlig tidspunkt, sier avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Havarikommisjonen.

AIS er systemet som sender informasjon om et fartøys identitet, posisjon, fart og kurs til andre skip.

AIS-en på KNM Helge Ingstad var i mottakermodus, noe som gjorde at den tok imot signaler fra andre, men ikke sendte ut signaler selv, bekrefter undersøkelsesleder Håvard Bentsen.

Opptak fra Marine Traffic som Aftenposten har sett, viser at Sola slo på sin AIS-sender og ble synlig for andre fartøy på deres AIS-skjermer klokken 03.43.

Mandag denne uken ble det jobbet med å fjerne drivstoff fra KNM Helge Ingstad. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Lys på tankskipet kan ha medvirket til kollisjonen

Dekkslyset på Sola TS var på, noe som kan ha vært medvirkende til at ulykken skjedde. Det bekrefter avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Dag S. Liseth, på pressekonferansen.

Han vil ikke si noe om det er ulovlig eller ei å ha på fulle dekkslys.

KNM Helge Ingstad trodde de kommuniserte med et av de tre nordgående fartøyene som kom bak Sola TS.

Under pressekonferansen kom det også frem at det var vaktskifte på KNM Helge Ingstad seks minutter før ulykken.

I overleveringen ved vaktskiftet var det en felles forståelse at de så lysene fra et stasjonært objekt, ifølge rapporten.

– Det var brobesetning på broen

Hvor mange som da var på broen, ville Havarikommisjonen ikke si noe om. Også spørsmål om en representant for den amerikanske marinen, som var på broen da ulykken skjedde, ble avvist.

– På nåværende tidspunkt vil vi ikke gå ned på individnivå. Det handler om at vi har intervjuer som fremdeles gjenstår, og vi må anse broen på Helge Ingstad som én enhet som har en oppgave å løse i fellesskap, sier undersøkelsesleder Håvard Bentsen.

– Det du lurer på er vel om brobesetningen var der, og det har vi svart bekreftende på, sier direktør Bertheussen på spørsmål fra en journalist i salen.

Rederiet: – Ingen kommentar

Patrick Adamson, talsperson for rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement som eier Sola TS, sier rederiet ennå ikke har fått lese den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen.

– Hvorfor var dekkslysene på Sola TS fortsatt påslått etter at tankskipet hadde forlatt terminalen?

– Det kan jeg ikke svare på nå. Det må vi komme tilbake til etter at vi har mottatt den foreløpige rapporten, sier Adamson til Aftenposten.

Les mer om

  1. Fregatthavariet
  2. KNM «Helge Ingstad»

Fregatthavariet

  1. NORGE

    Har funnet en rekke grove lovbrudd på KNM Helge Ingstad

  2. NORGE

    Hva gikk galt da Norges største krigsskip kolliderte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

  3. NORGE

    Slik skal tankskipet ha sett ut rett før kollisjonen med KNM «Helge Ingstad»

  4. NORGE

    Se de første bildene fra innsiden av den KNM Helge Ingstad etter hevingen

  5. NORGE

    KNM Helge Ingstad fremme på Hanøytangen

  6. NORGE

    KNM Helge Ingstad er hevet to meter opp. Følg operasjonen direkte.