Norge

1 av 4 hater å shoppe

Hvilken shoppertype er du?

Er du mest opptatt av prisen når du er ute og shopper? Da er du ikke alene. Foto: TRYGVE SØRVAAG

  • Karianne Steinsland

**Les også:

Les også

Nå stopper kjøpefesten

**


— Shopping er fritidssyssel nummer en, storby er det nye "Syden" og forbruket har økt med 60 prosent de siste ti årene. Men en fjerdedel hater å shoppe, sier Kristian Kristiansen, rådgiver i analyseselskapet Opinion.

Tirsdag presenterte han resultater av en undersøkelse om nordmenns shoppingvaner på seminaret "Scandinavian Futures".

Seks hovedtyper

Opinion ønsket å finne ut hvordan og hvordan folk handler.

- Det viser seg at vi kan deles inn i seks hovedtyper når det kommer til shopping. Disse typene viser hvordan forbrukeren tar valg i kjøpssituasjoner, sier Kristiansen.

De seks hovedtypene er: pioneren, påfuglen, perfeksjonisten, pragmatikeren, pysa og prisjegeren (se faktaboks).

— De fleste faller inn under kategorien prisjegere, hele 37 prosent. Nest flest befinner seg i gruppen av pragmatikere, med 27 prosent, forklarer Kristiansen.

Les også

Kjøper heller klær enn mat

Shopping er stress

— Et annet funn vi gjorde er at shopping anses som stress. De fleste elsker å kjøpe ting og nye produkter. Men prosessen oppleves som stressende, sier Kristiansen.

Shopping er heller ikke sosialt, og forbrukerne ønsker ikke å ha en ekspeditør hengende etter seg.

- Men det aller viktigste er at det ikke er kø i kassen når man endelig har bestemt seg for hva man skal ha. Er det kø, så har pragmatikeren gått ut døren for lenge siden, påpeker rådgiveren.

Les også:

Les også

Menn skremmes vekk

Nye statussymboler

Marius Jensen, daglig leder i trendbyrået Bengal, tror det blir mange endringer i måten vi shopper på.

— Med velferdsøkningen de siste årene, har stadig flere hatt tilgang til de tradisjonelle statussymbolene. Luksus har blitt demokratisert. Derfor vil vi få nye statusikoner og nye måter å søke anerkjennelse på.

Et eksempel er ønsket om elbiler. Eller at man ønsker møbler som er laget økologisk.

— Vi ønsker mer naturmaterialer og hjemmelagde varer. Vi ønsker produkter som har en historie, sier Jensen. Han tror 2008 kan bli en verdimessig oppgangstid.

Les også:

Les også

Slik blir din økonomi i 2008

— Forbruket er skam

— 2007 var "økopanikkens" år og store ord. I 2008 vil vi få løsninger som skal hjelpe forbrukerne, tror Jensen.

Han tror at kjøpefesten de siste årene har ført til at vi ser på forbruk som tabu.

— Det som er nytelsesbasert blir forbundet med skam. Derfor kommer produkter som sunn fastfood, økovennlige reiser og konfekt som er merket med fair-trade, sier analytikeren.

— Den aktøren som klarer å få deg til å nyte med god samvittighet har gjort noe smart, avslutter Jensen.

Hvilken shoppingtype er du? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet til høyre.

Les flere artikler på Aftenposten.no.

  1. Les også

    - Gøy å bruke penger

  2. Les også

    Nå stopper kjøpefesten

  3. Les også

    Lavtlønnede betaler høytlønnedes pensjon

  4. Les også

    Betaler gjerne litt ekstra for personlig service

  5. Les også

    Økonomiske problemer etter jul

  6. Les også

    Slik blir din økonomi i 2008

  7. Les også

    Menn skremmes vekk

  8. Les også

    Låner mer for å shoppe

  9. Les også

    Kjøper heller klær enn mat

- Med velferdsøkningen de siste årene, har stadig flere hatt tilgang til de tradisjonelle statussymbolene. Luksus har blitt demokratisert. Derfor vil vi få nye statusikoner og nye måter å søke anerkjennelse på, tror Marius Jensen, daglig leder i Bengal analysebyrå. Foto: JAN THOMAS ESPEDAL

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Vi kan faktisk ikke shoppe oss til en bedre verden | Rachel Tiller

  2. KRONIKK

    Tidenes forbruksfest? Det burde vært til å grine av.

  3. KOMMENTAR

    Tro ikke på Thunberg-effekten. Tro heller på julenissen.

  4. SPREK

    Aldri har de solgt mer av disse matvarene: - Det er en formidabel økning

  5. NORGE

    Hver åttende handlepose med mat havner rett i søpla

  6. SPREK

    Én ting bekymrer: Dette spiser nordmenn mer og mindre av