Norge

1 av 4 hater å shoppe

Hvilken shoppertype er du?

Er du mest opptatt av prisen når du er ute og shopper? Da er du ikke alene. Foto: TRYGVE SØRVAAG

  • Karianne Steinsland

**Les også:

Les også

Nå stopper kjøpefesten

**


— Shopping er fritidssyssel nummer en, storby er det nye "Syden" og forbruket har økt med 60 prosent de siste ti årene. Men en fjerdedel hater å shoppe, sier Kristian Kristiansen, rådgiver i analyseselskapet Opinion.

Tirsdag presenterte han resultater av en undersøkelse om nordmenns shoppingvaner på seminaret "Scandinavian Futures".

Seks hovedtyper

Opinion ønsket å finne ut hvordan og hvordan folk handler.

- Det viser seg at vi kan deles inn i seks hovedtyper når det kommer til shopping. Disse typene viser hvordan forbrukeren tar valg i kjøpssituasjoner, sier Kristiansen.

De seks hovedtypene er: pioneren, påfuglen, perfeksjonisten, pragmatikeren, pysa og prisjegeren (se faktaboks).

— De fleste faller inn under kategorien prisjegere, hele 37 prosent. Nest flest befinner seg i gruppen av pragmatikere, med 27 prosent, forklarer Kristiansen.

Les også

Kjøper heller klær enn mat

Shopping er stress

— Et annet funn vi gjorde er at shopping anses som stress. De fleste elsker å kjøpe ting og nye produkter. Men prosessen oppleves som stressende, sier Kristiansen.

Shopping er heller ikke sosialt, og forbrukerne ønsker ikke å ha en ekspeditør hengende etter seg.

- Men det aller viktigste er at det ikke er kø i kassen når man endelig har bestemt seg for hva man skal ha. Er det kø, så har pragmatikeren gått ut døren for lenge siden, påpeker rådgiveren.

Les også:

Les også

Menn skremmes vekk

Nye statussymboler

Marius Jensen, daglig leder i trendbyrået Bengal, tror det blir mange endringer i måten vi shopper på.

— Med velferdsøkningen de siste årene, har stadig flere hatt tilgang til de tradisjonelle statussymbolene. Luksus har blitt demokratisert. Derfor vil vi få nye statusikoner og nye måter å søke anerkjennelse på.

Et eksempel er ønsket om elbiler. Eller at man ønsker møbler som er laget økologisk.

— Vi ønsker mer naturmaterialer og hjemmelagde varer. Vi ønsker produkter som har en historie, sier Jensen. Han tror 2008 kan bli en verdimessig oppgangstid.

Les også:

Les også

Slik blir din økonomi i 2008

— Forbruket er skam

— 2007 var "økopanikkens" år og store ord. I 2008 vil vi få løsninger som skal hjelpe forbrukerne, tror Jensen.

Han tror at kjøpefesten de siste årene har ført til at vi ser på forbruk som tabu.

— Det som er nytelsesbasert blir forbundet med skam. Derfor kommer produkter som sunn fastfood, økovennlige reiser og konfekt som er merket med fair-trade, sier analytikeren.

— Den aktøren som klarer å få deg til å nyte med god samvittighet har gjort noe smart, avslutter Jensen.

Hvilken shoppingtype er du? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet til høyre.

Les flere artikler på Aftenposten.no.

Les også

  1. - Gøy å bruke penger

  2. Nå stopper kjøpefesten

  3. Lavtlønnede betaler høytlønnedes pensjon

  4. Betaler gjerne litt ekstra for personlig service

  5. Økonomiske problemer etter jul

  6. Slik blir din økonomi i 2008

  7. Menn skremmes vekk

  8. Låner mer for å shoppe

  9. Kjøper heller klær enn mat

- Med velferdsøkningen de siste årene, har stadig flere hatt tilgang til de tradisjonelle statussymbolene. Luksus har blitt demokratisert. Derfor vil vi få nye statusikoner og nye måter å søke anerkjennelse på, tror Marius Jensen, daglig leder i Bengal analysebyrå. Foto: JAN THOMAS ESPEDAL