Norge

Oslo kommune bruker nærmere én million kroner på å kjøpe klimaskryt fra influensere

Oslo kommune har satt av nærmere én million kroner til å kjøpe klimaomtale fra fire influensere, blant annet i form av YouTube-filmer og Instagram-innlegg.

Flere av innleggene som er publisert i kampanjen, omhandler skolestreiken i Oslo og demonstrasjonen utenfor Stortinget i mars. Tom Hansen / NTB scanpix.

  • NTB

Ifølge en avtale Nettavisen har fått tilgang til, skal det totalt brukes 998.000 kroner på oppdraget.

Mesteparten av pengene går til youtuberen Herman Dahl (17). Blant annet får han 253.000 kroner for å produsere seks videoer og 243.000 kroner for å produsere 12 Instagram-innlegg og 36 Instagram-stories.

Flere av innleggene er allerede publisert. Samtidig har Herman Dahl en rekke reisevlogger ute på sin youtubekanal hvor han blant annet samarbeider med reiseselskapet EF.

– Unge er en viktig målgruppe å nå frem til, og siden denne gruppen ikke så lett nås gjennom tradisjonelle medier eller Facebook, har Miljøhovedstadsåret inngått en avtale med youtuberen Herman Dahl, skriver kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Miljøhovedstadens sekretariat en e-post.

Tre influensere bidrar i kampanje

Mesteparten av pengene i avtalen går til youtuberen Herman Dahl. Marit Hommedal / NTB scanpix

I tillegg til Dahl skal tre andre influensere bidra i kampanjen, deriblant tidligere realitydeltager Martine Lunde.

– Konseptet handler om at youtuberen Herman Dahl skal bli grønn, og med seg på veien får han med seg tre bidragsytere som skal hjelpe hverandre i å bli grønnere, sier Lunde.

Hun får 80.000 kroner for en gjesteopptreden på Youtube og fire Instagram-innlegg. Avtalen med Dahl er tidligere omtalt av Kampanje.

Klimaetaten brukte 30 millioner på PR-råd

Klimaetaten i Oslo har brukt 30 millioner kroner på PR-tjenester for å blant annet markedsføre byens klimasatsing de tre siste årene. Heidi Sørensen vært vært direktør for etaten siden 2017. Berit Roald / NTB scanpix

Nettavisen har tidligere skrevet at Klimaetaten i Oslo og Miljøhovedstadssekretariatet har brukt i underkant av 30 millioner kroner på å kjøpe inn PR-tjenester over en periode på rundt tre år.

I 2015 inngikk Klimaetaten en avtale med PR-byrået Redink, hvor tidligere SV-politiker Silje Tveidal var en av flere konsulenter involvert i avtalen. Da Heidi Sørensen ble direktør for etaten administrerte hun avtalen med som involverte en tidligere partikollega.

Nå har Klimaetaten stoppet avtalen og lyst ut en ny avtale, skriver Nettavisen.

Vil du lese flere saker om offentlig pengebruk?

  1. Les også

    Skal halvere klimagassutslippene innen 2020: «Vil bli krevende», skriver byrådet

  2. Les også

    Oslo-bedrifter kan få 10.000 i tilskudd til elektriske lastesykler

  3. Les også

    Byrådet skal bruke 118 millioner på mer enn 300 arrangementer: «Dette skal være Oslo-innbyggernes miljøhovedstadsår»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Oslo
  2. Oslo kommune
  3. Instagram
  4. Sosiale medier

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Det er ikke bruken av influensere fra Paradise Hotel som er problemet

  2. A-MAGASINET

    Norske influensere frister med skjønnhetspiller. Vi har undersøkt om de virker.

  3. OSLOBY

    Så dyr må bomringen være for å få alle til å skifte til elbil

  4. OSLOBY

    Oslo kommune har brukt 39 mill. på tiltak for renere luft. «Ingen signifikant gevinst», ifølge ny rapport.

  5. KULTUR

    Videoer med barn blir mest sett på Youtube. Flere av dem blir utnyttet.

  6. KULTUR

    Thomas Hayes har signert med Sony, skal gi ut musikk