Norge

Får ikke landlov

Sjøfolkenes tradisjonelle landlov hører snart historien til. Terrorfrykt gjør at det knapt er mulig å komme seg til tannlegen når skipene klapper til kai i USA.

Nå ønsker avdelingsleder Bjørn Haave i Norsk Sjøoffisersforbund, generalsekretær Arnljot Muren i Det norske maskinistforbund og forbundsleder Jacqueline Smith i Norsk Sjømannsforbund at sjøfolkene blir sikret rett til landlov. INGAR STORFJELL

  • Forf>ingar Storfjell (foto)
  • <forf>arnfinn Mauren <

— Vi føler at vi blir behandlet som potensielle terrorister, sier kaptein Tor Gisle Bjerknes (47) om bord på Odfjell-rederiets kjemikalietanker "Bow Flora". Etter 32 år i utenriksfart opplever han at det er blitt stadig vanskeligere å være sjømann på land - spesielt i USA - selv om han har både ordinært turistvisum, mannskapsvisum og sjømannspapirer i orden. En rekke kapteiner og maskinsjefer om bord på norske skip gir den samme beskrivelsen. De forteller om episoder der de selv eller mannskapet er blitt nektet å mønstre av eller på, om krav om ransaking av lugarer, om inngående forhør i passkontrollen på flyplasser og om tilfeller der vakter er blitt plassert utenfor hotellrom når mannskap har hatt behov for overnatting i land. - Selv det å gå på land for å ringe fra en telefonkiosk, kan være et problem Og de skjærer alle over en kam. Det hjelper nødvendigvis ikke at man er europeer, kaptein eller har hatt visum til USA i mange år, forteller kaptein Otto Vollan på "Bow Fortune" - et annet skip i Odfjell-rederiets flåte.

Redd rømlinger.

Det nye havneregime kom etter terroranslaget mot USA 11. september 2001, og siden er det blitt stadig strengere. Nylig kunngjorde toll- og grensemyndighetene i USA at mannskap som mønstrer av må dra hjem med første fly.- Holdningen vår har alltid vært å redusere risikoen for at utenlandske sjøfolk skal desertere eller rømme fra skip. Derfor er det viktig at mannskapsbytte skjer på hurtigst mulig måte, forklarerer en talskvinne for The Custom and Border Protection til Aftenposten.I dag er det først og fremst USA og Australia som blir beskrevet som "verstingene" av sjøfolkene. Men andre land kan følge etter. EU-kommisjonen har lansert forslag om visumregler for sjømenn i de 15 europeiske landene som utgjør Schengen-området.- Dersom en slik praksis blir introdusert innenfor Schengen-området, kan man som en synergieffekt tenke seg at andre land, i tillegg til Australia og USA, også vil innføre visum, sier avdelingsleder Bjørn Haave i Norsk Sjøoffisersforbund.Sjøfolkene mener det strir mot bilaterale skipsfartsavtaler å hindre mannskap å gå i land på fritiden. Det er også frykt for at dette kan skape store problemer når sjøfolk må oppsøke lege, tannlege eller har andre viktige ærend i land.- Det føler vi er nedverdigende, sier generalsekretær Arnljot Muren i Det norske maskinistforbund.Et nytt ID-kort skal gi verdens sjøfolk visumfri landlov, men etter fem års venting på kortet er det fortsatt usikkert når det kan tas i bruk. Bare 13 land har gitt grønt lys, og der er altfor få til at avtalen om et slikt kort kan tre i kraft, USA har signalisert at de ikke ønsker å ratifisere, og i Vest-Europa er det bare Frankrike som har sagt ja. Norge har vært positiv til kortet, men en ratifisering her vil neppe ha stor effekt.- Vi stiller oss spørsmålet: Hva er hensikten med å ratifisere den når USA ikke godtar den, sier sjøfartsdirektør Rune Teisrud.

  1. Les også

    USA-ferie via Panama

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Norsk rederi etter skipskapring i Benin: – Det jobbes intenst med saken

  2. A-MAGASINET

    En gang var vi en sjøfartsnasjon. Er vi det fortsatt?

  3. VERDEN

    På dette norske skipet har mannskap vært om bord i 11 måneder

  4. VERDEN

    Skip fra Ugland-rederiet kapret i Benin

  5. VERDEN

    Prest og traumespesialist til kapret skip i Benin

  6. DEBATT

    «I norske farvann skjer det sosial dumping hver eneste dag»