Norge

Har modernisert 17 kilometer på 17 år

I 1993 startet moderniseringen av Vestfoldbanen. Nå er likevel reisetiden mellom Tønsberg og Oslo lengre enn den var for 35 år siden.

- Hvor blir det av toget? Line Furu, Camilla Furu og Harald Furu ser frem til en sommerhelg i Tønsberg. En ti minutters forsinkelse kunne de derfor tåle i går kveld fra Oslo S. SVEIN E. FURULUND

Les mer:

– Helt utrolig. Veiene blir bedre og bedre, togene verre og verre.

Sammen med kona Line Furu og datteren Camilla har Harald Furu pakket koffertene for langhelg hos gode venner i Tønsberg. Fortsatt velger de toget, men innser at det sikkert hadde gått vel så raskt å kjøre bil fra Oslo til Tønsberg.

– Men det er ikke særlig gunstig for miljøet. Togtilbudet burde vært bedre, sier Furu.

På tross av nye dobbeltspor tar det nå lengre tid å reise strekningen Tønsberg-Oslo. Furulund Svein Erik

Men løftet om bygging av dobbeltsporet jernbane på Vestfoldbanen, for snart to tiår siden, kom bare noen kilometer bortover Vestfold-jordene før politikerne trakk i nødbremsen og pengeoverføringene tørket inn.

– Vi har lært oss å ta politiske løfter med en viss sinnsro, sier ordfører Petter Berg (H) i Tønsberg. I løpet av 17 år er 17 kilometer med jernbane blitt modernisert, og det på den mest trafikkerte jernbanestrekningen i hele InterCity-trianglet. Det er navnet på togstrekningene fra Oslo til Skien, Lillehammer og Halden. 80 prosent av reisene med NSB gjøres i dette området.

– Det oppleves ganske frustrerende. Halvparten av passasjerene på Vestfoldbanen kommer på i Tønsberg. Det er mange som pendler til Oslo og området rundt, og reisetiden betyr enormt mye, ikke minst i konkurranse mot E18, hvor det er ny firefelts motorvei til Oslo. Toget taper nå mot bilen, sier Berg.

Flere tog.

Hvis det er god flyt i biltrafikken, så bruker han ikke stort mer enn en time til hovedstaden med bil. Med toget tar det en og en halv time. Det tar seks minutter lengre tid å ta toget nå enn det gjorde i 1975.

– Hvordan er det mulig, utbyggingssjef Ole Konttorp?

– Bakgrunnen er at det er satt inn mange flere tog. Rutene må legges opp slik at togene treffer krysningspunktene, som er jernbanens møteplasser. Infrastrukturen er den samme, bortsett fra det lille som er modernisert. Når en setter inn flere tog, betyr manglende sporkapasitet at det blir lengre reisetid.

Moderniseringen av Vestfoldbanen har siden 1993 kostet mellom 900 millioner kroner og én milliard, anslår Konttorp.

– Hvorfor har Vestfoldbanen tatt så lang tid?

– Vi som jobber med utbygging, bygger når vi får bestilling og bevilgning. Vi bygde frem til 2001, i nordre Vestfold, og da var det stopp. Da ble det ikke lenger prioritert investeringer til Vestfoldbanen videre. Og så lå det stille frem til 2009, sier Konttorp.

Noe annet kan ikke en utbygger i Jernbaneverket gjøre. Bygging av jernbane i Norge baserer seg på bevilgninger over statsbudsjettet fra det ene året til det neste, uten at utbyggerne har noen sikkerhet for at pengene faktisk kommer året etter det igjen.

På den måten er Vestfoldbanen slik den står i dag, med kurvatur fra 1881 og med enkeltspor spredt utover som effektive flaskehalser, historien om hvordan vi bygger feil i Norge. Det er historien om hvordan det som fremstår som en «storsatsing», i realiteten skaper noen kilometer med nytt dobbeltspor, mens løftene få år etter smuldrer bort og blir glemt.

Dagens byggetempo står som en kontrast mot til tiden da Vestfoldbanen først ble bygget. Anleggsarbeidet startet i 1877. Fire år senere sto strekningen mellom Drammen og Larvik klar. Året etter ble det åpnet mellom Larvik og Skien. På fem år bygget man altså 138 kilometer med splitter ny jernbane, inkludert 99 broer og 19 tunneler.

Hittil i år har punkligheten på Vestfoldbanen vært 74 prosent. Det er 12 prosentpoeng dårligere enn den utskjelte Østfoldbanen. Nå er det på nytt temperatur for jernbanesatsing i regjering og storting. Det er en «storsatsing», og anleggsarbeidet er i gang igjen på Vestfoldbanen. På flere strekninger bygges det nå dobbeltspor. Strekningen mellom Barkåker og Tønsberg skal stå ferdig neste år.

Dobbeltspor.

Neste plan er å bygge dobbeltspor mellom Holm og Nykirke. Planene forteller at den skal stå ferdig i 2015. Men hvis Regjeringen oppfyller alle sine løfter for Vestfoldbanen og bygger alle de strekningene de neste ti årene som den lover i Nasjonal Transportplan, vil det fortsatt være fire strekninger med enkeltspor igjen på Vestfoldbanen. Dissestrekningene vil fortsatt avgjøre hvor mange tog som faktisk kan kjøres, og dermed hvilken hastighet de kan kjøres i.

Mellom Tønsberg og Oslo vil det stå to strekninger igjen med enkeltspor. De vil ha en slags vetorett når ruteplanen legges. For alle avganger må tilpasses enkeltsporene.

Optimist.

Men for togreisende fra Tønsberg til Oslo er spørsmålet først og fremst om løftene om «storsatsing» denne gang vil gjennomføres. Ordfører Berg sier han er optimist, ikke minst fordi han faktisk kan se anleggsmaskinene fra sitt ordførerkontor i Tønsberg sentrum.

Fullt så optimistiske er ikke passasjerene på Vestfoldbanen, mens de venter på et forsinket tog til Skien.

– Kunne de ikke heller forbpå én gang istedenfor én og én bit? Det forstår ikke jeg, sier Anne Grete Holt fra Larvik.

Hun mener Vestfoldbanen er så rett strekning at det burde være mulig å korte ned tiden.

– Isteden kjører toget store omveier. I fjor testet folk om det var raskere å sykle fra Larvik til Skien enn å ta toget som går i stor omvei mellom de to byene. Det var jammen ikke langt unna at sykkelen slo toget, humrer Holt.

  1. Les også

    Jernbaneverket avviser gjerdeplikt etter nestenpåkjørsel

  2. Les også

    Vedlikeholdsarbeid stopper togtrafikken

  3. Les også

    Risikofri tagging

Klikk for større versjon av grafikken.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Bane Nor skal tildele Intercity-kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene

  2. NYHETSANALYSE

    Jernbaneeventyret som blir dårligere for hver gang det selges inn

  3. NORGE

    Vestfoldbanen rykker fra Østfoldbanen i togutbyggingen på Østlandet

  4. NYHETSANALYSE

    Nyhetsanalyse: Jernbanen skal endre Østlandet som den gjorde i 1850–1880

  5. NORGE

    Jernbanen tar igjen E18 – innspart reisetid 20 min

  6. NORGE

    Hva skjedde med InterCity-prosjektet? Alt så ut til å gå på skinner