Norge

Tesla antente under lading og brant opp

Bilen tok fyr da den sto til hurtiglading på fabrikantens egen ladestasjon i Aust-Agder. Årsaken er fortsatt uklar.

Det var ingen personer inni bilen da en Tesla S antente under lading på Brokelandsheie i Aust-Agder fredag. Foto: Rune Hagestrand

  • Frode Sætran

Ved 14.40-tiden fredag 1. nyttårsdag fikk brannvesenet melding om brann i en elektrisk bil på Brokelandsheia i Gjerstad.

— Det brenner kraftig, opplyste brannvesenets 110-sentral til Fædrelandsvennen.

Det viste seg at det var en Tesla S som sto på Teslas ladestasjon på Brokelandsheia som brant.

Brannvesenet kan ikke bruke vann på brann i elbiler. Derfor ble bilen dynket med skum.

Sperret av område

Brannvesenet kan ikke bruke vann til å slukke branner i el-biler, så derfor tok slukkingen lenger tid enn ved vanlige bilbranner.

— Brannvesenet har kontroll på brannen. Området rundt er sperret av, opplyste operasjonsleder Øyvind Hægeland i Agder politidistrikt da brannvesenet hadde kommet frem til brannstedet.

Det var ingen personer i bilen da brannen startet.

Ikke mistanke om noe kriminelt

Operasjonsleder Jon Kvitne kan ikke huske at noe lignende har skjedd tidligere. Han sier politiet ikke har noen grunn til å dro at hendelsen var en villet handling.

Dette skriver NTB fredag kveld.

– Undersøkelsene som nå skal gjøres er foreløpig den eneste utviklingen i saken, sier operasjonslederen, som ikke utelukker at det kan bli flere avhør, sier Kvitne.

Ladestasjonen, som er en av to hurtigladestasjoner av denne typen i Aust-Agder, er inntil videre stengt. Tesla skal selv foreta undersøkelser.

– Vi er nå i gang med en full undersøkelse og vil dele våre funn så snart som mulig, sier talskvinne Khobi Brooklyn i Tesla Motors til Dagbladet.

Mer enn dobbelt så kraftig ladestrøm enn andre steder

Ladestrømmen på stasjonen er på hele 120 A og 500 volt, mer enn dobbelt så kraftig som de nest kraftigste løsningene på markedet, skriverAgderposten.

Snorre Sletvold, tidligere generalsekretær i Norsk Elbilforening, er skeptisk til brannvesenets håndtering. Han viser til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps veileder som sier at elbilbranner bør slukkes med store mengder vann for å kjøle ned batteriene, skriver Dagbladet.

Tesla skriver i en melding til NRK at det ikke er farlig å bruke deres hurtigladestasjoner i Norge eller andre steder.