Norge

Norwegian ansetter 50 nye flyvere, ledelsen gjør full retrett

Krisemøtet på Tjuvholmen ga enighet: Norwegian skal ansette 50 nye piloter. Selskapets ledelse trekker påstander om høyt sykefravær og trakassering av flyvere som ville jobbe.

Norwegian og pilotene har blitt enige etter 9-timers krisemøte. Bøe, Torstein / NTB scanpix

  • Hans Mortensønn Jordheim
  • Thea Roll Rakeng
  • Knut-erik Mikalsen

For pilotene organisert i Norwegian Pilot Union ses avtalen dessuten som en bekreftelse på det de hevdet fra først dag:

Selskapet har for få piloter i Skandinavia. Leder Halvor Vatnar angrep selskapet allerede i helgen og sa at alle kanselleringene skyldtes at selskapet har for få piloter i forhold til det ambisiøse flyprogrammet.

Nå får Vatnar full støtte i protokollen etter møtet der det heter at det skal ansettes 50 nye piloter.

Minst 50 nye flygere

Men det kan bli enda flere, for i avtalen heter det at det skal ansettes minst 50 nye flyvere.

– Jeg forutsetter nå at selskapet følger avtalen og går i gang med nyansettelser. For vår del kan jeg si at det ikke skal stå på pilotene, de vil jobbe så mye overtid som er nødvendig for å sikre at rutene blir fløyet, slik vi har lovet passasjeren, sa Vatnar til Aftenposten onsdag kveld.

Halvor Vatnar, fagforeningsleder for pilotene, og flygesjef Tomas Hesthammer kommer ut fra Norwegian sitt krisemøte mead pilotenes fagforening Parat hos advokatfirmaet BA-HR på Tjuvholmen onsdag ettermiddag. Vegard Wivestad Grøtt/ NTB scanpix

Han understreker at avtalen ikke innebærer fem øre mer i betaling for pilotenes ekstraarbeid, bare at det skal skje nyansettelser.

Partene satt i advokatfirmaet BAHRs lokaler på Tjuvholmen i Oslo hele onsdag.

– Vi har erkjent at bemanningen har vært for lav i sommer og er blitt enige om å øke den fremover. Vi er også enige om å videreføre salg av fridager, sier Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian, til TV2.

Vatnar sier at han er veldig fornøyd med at pilotene og selskapet er blitt enige om flere ansettelser. Han gjentar at det ikke har vært noen stille aksjon blant pilotene, og er glad for at ledelsen presiserer dette i den ferske avtalen.

Partene har sittet hos advokatfirma Bahrs lokaler på Tjuvholmen siden klokken 10 onsdag morgen. Bøe, Torstein / NTB scanpix

Ansetter 50 nye piloter

Så sent som tirsdag tilbakeviste selskapet at problemene skyldtes for få piloter, og sa at de ikke kunne ansette flere piloter om sommeren som det også var behov for om vinteren.

I avtalen er denne argumentasjonen forsvunnet, og for å bøte på pilotmangelen skal det ansettes minst 50 nye flyvere.

– Poenget er at det har vært for få ressurser, et argument vi har hevdet hele tiden. Selskapet har gjort seg helt avhengig av at piloter skal selge fridager. Dette kunne simpelthen ikke gå. Det er en grunn til at pilotene har behov for å restituere seg etter harde arbeidsdager, sier Vatnar.

Dette er avtalen

I protokollen som er undertegnet av begge partier, heter det at «etter at nåværende bindingsperiode er utløpt (10. juli), vil selskapet inngå ansettelsesavtale så snart det praktisk lar seg gjøre og senest 31.12.2016.»

Norwegian vil inngå ansettelsesavtaler med 50 nye piloter innen 31. desember 2016, står det i protollen. Skjermdump

Onsdag ettermiddag skrev Aftenposten at flyverne krevde dokumentasjon på at de ikke hadde vært mer syke enn vanlig. Påstand om at det hadde vært flere plutselige sykmeldinger fra pilotene ble satt fram i flere medier i helgen og i dagene etterpå.

I protokollen står det svart på hvitt at selskapet bekrefter at det ikke har vært økt sykefravær.

Maks antall frikjøpte dager for pilotene settes til 15 dager pr. år, slik det var før pilotene sa opp «fridagskjøp-avtalen».

Les også

Rasende piloter krever dokumentasjon

Kan ikke garantere regelmessighet

Informasjonssjef i Norwegian Anne-Sissel Skånvik sier til Aftenposten at Norwegian ser fram til at flyene blir bemannet, men kan ikke garantere at det ikke blir uregelmessigheter.

– Vil flytrafikken gå som vanlig resten av sommeren?

– Vi håper på det, men jeg kan ikke garantere at det ikke blir noen uregelmessigheter. Det tror jeg ikke at noen flyselskap kan. Vi håper på å gjøre det vi er blitt enige om i protokollen, og at vi jobber som normalt. Det viktigste nå er å få ro i selskapet, sier Skånvik til Aftenposten.

– Hvorfor tok det så lang tid å bli enige?

– Det kan jeg ikke gå inn på. Det tok den tiden det tok, og det er det viktigste. Det er også sentralt å få ro rundt «fridagskjøp-avtalen», som vil fortsette fremover, sier Skånvik videre.

– Det virker som at ledelsen i Norwegian har måttet bøye seg for alt pilotene ønket og krevde. Deler du samme oppfatning?

– Jeg er opptatt av at «vinnerne» skal være kundene som har kjøpt og betalt reiser med Norwegian. Ytterligere kommentarer får vente, skriver Skånvik i en sms til Aftenposten.

Administrerende direktør Bjørn Kjos og Norwegian kom til enighet om å ansette nye piloter litt over klokken 19 onsdag kveld. Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Minst 18 kansellerte avganger lørdag

  • Les også: Norwegian vil ikke love erstatning til alle etter flykaoset

Den siste tiden har det stormet rundt flyselskapet, som har kansellert mange flyvninger. I helgen ble det kansellert minst 18 avganger. Dette gjaldt for både innenlands- og utenlandsflyginger.

Avlysningene kom etter at Parat sa opp overtidsavtalen om kjøp og salg av fridager. Denne avtalen er selskapet avhengig av for å ha nok folk på jobb i de mest hektiske periodene.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Norwegian

Relevante artikler

  1. NORGE

    Norwegian: – Dette kunne vi ordnet internt

  2. ØKONOMI

    Fagforeningsleder om Norwegian-kaoset: - Vi advarte mot pilotmangel, men ble ikke hørt

  3. ØKONOMI

    Bjørn Kjos varsler pilotmangel ut august

  4. NORGE

    Norwegian-ledelsen holder krisemøte med pilotene

  5. ØKONOMI

    Norwegian vil ikke love erstatning til alle etter flykaoset

  6. NORGE

    Norwegian kjøper pilotenes fridager for firedobbel lønn