Utkikker på KNM Helge Ingstad: – Først flere timer etter ulykken forsto vi at vi hadde truffet et tankskip og ikke land

Kvinnen som var under opplæring på KNM Helge Ingstad ulykkesnatten, vitnet mandag for retten. Hun følte seg minst erfaren av dem som var under opplæring på broen.

KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola natt til 8. november 2018.

Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte natt til 8. november 2018 med tankskipet Sola TS. Fregatten til 4,3 milliarder kroner sank og gikk tapt.

Statsadvokaten har kun tiltalt én person: Den 33 år gamle vaktsjefen som styrte fregatten. Han har forklart seg for retten i tre dager.

To av dem som var utkikkere på hver sin side av broen på KNM Helge Ingstad, forklarte i sine vitnemål mandag at de ikke skjønte at det var et tankskip som var i ferd med å kollidere med dem. Samtlige på broen virket å ha oppfattet at lysene på styrbord side var noe som lå i ro.

– Først flere timer etter ulykken forsto vi at vi hadde truffet et tankskip og ikke land, sa en menig fra Sjøforsvaret som hadde oppgave som babord utkikk da havariet skjedde.

Utkikken som satt på styrbord side, ga uttrykk for samme forvirring. Hun så kort på lysene med kikkert, men var redd for å ødelegge nattsynet sitt.

– Jeg ser ingen fartøy. Jeg vet nå i ettertid at det var Sola TS som var der. Men jeg så direkte på Sola TS, jeg så ingen båt, sa hun.

Amerikansk vaktsjef på opplæring

Mandag var også en 33 år gammel amerikansk kvinne innkalt som vitne. Hun var på utlån fra den amerikanske marinen i 2018.

Hun arbeidet som vaktsjef under opplæring da ulykken skjedde.

I dag tjenestegjør hun som offiser på et amerikansk krigsskip og bor i California.

Vitnemålet ble gjennomført via videolink fra USA. Klokken var 01.30 lokal tid for kvinnen. Hun hadde på seg store, runde briller og var kledd i amerikansk marineuniform.

Var ett år i Norge

Aktor Magne Kvamme Sylta stilte spørsmål. Han ville først vite om hennes bakgrunn. Hun forklarte at hun kom til Norge i november 2017, ett år før ulykken.

Målet var å få erfaring på norske fregatter. Sent i august 2018 gikk hun om bord på KNM Helge Ingstad.

I rettssaken har det tidligere vært snakk om at flere på broen hadde nedsatt syn. 33-åringen bekrefter at hun var én av dem. Hun brukte derfor briller eller linser på jobben.

Hun bekreftet også at hun følte at hun var den med minst erfaring av de tre som var under opplæring på broen.

– Jeg synes personlig hun ikke var så veldig dyktig.

Det uttalte den avtroppende vaktsjefen forrige uke under en vitneforklaring.

Den tiltalte 33-åringen har også gitt uttrykk for at han ikke helt stolte på hennes kvalifikasjoner. Hun var ikke klar for å bli vaktsjef, har han forklart. Han sa også at han stadig måtte dobbeltsjekke at hun faktisk hadde forstått ordrer han ga.

Retten var tidligere i januar på befaring på broen på fregatten KNM Roald Amundsen, som er søsterskipet til Helge Ingstad. Her ble retten orientert om rutinene på broen.

– Du har fortalt til politiet at du skulle ha vakt på de letteste geografiske strekkene, sa statsadvokat Sylta.

– Ja, det stemmer, svarte hun.

Aktor klargjorde at hun tidligere fortalte politiet at den tiltalte vaktsjefen valgte rutene hun skulle seile.

Det kom også frem at hun tidligere hadde forklart at hun ulykkesnatten øvde på å seile uten elektroniske hjelpemidler under en navigasjonsøvelse.

Dette er det vanlig å øve på i marinen og ikke spesielt for akkurat denne ulykkesnatten.

Aktor Sylta viste til at kvinnen sto for en rekke optiske peilinger. Dette skulle støtte navigasjonen av skipet. Det gjorde hun primært ved hjelp av synet. Og uten å bruke radar eller kartplott.

Amerikaneren forklarte at dette ble gjort ut fra hvor langt hun var kommet i utdanningsløpet.

Visste ikke hva Stureterminalen var

Aktor stilte mange spørsmål om hvorvidt hun kjente Hjeltefjorden og området rundt Stureterminalen. Tankskipet Sola kom derfra, fullastet med råolje.

– Kjente du Hjeltefjorden?

– Jeg lærte kystlinjen. Var jeg ekstremt godt kjent? Nei. Jeg forberedte meg og gjorde meg kjent, svarte hun.

– Hadde du seilt der tidligere?

– Jeg husker ikke.

Sylta viste så til et politiavhør der kvinnen forklarte at hun hadde seilt i dette området da de seilte nordover.

– Det er meget mulig, sa hun.

– Visste du hva Stureterminalen var?

– Nei.

– Hadde du kjennskap til spesiell skipstrafikk som kom fra Stureterminalen?

– Nei.

Hun forklarte at stemningen på broen på KNM Helge Ingstad var rolig etter at den tiltalte hadde overtatt oppgaven som vaktsjef klokken 03.53.00.

– Vi var veldig fokusert.

– Fokusert på hva, ville Sylta vite.

– Trygg navigering, trygg seilas.

Vaktsjefen ropte «helvete»

Men kort tid før ulykken endret dette seg. Vaktsjefen og flere på broen forsto at de ikke hadde oppfattet situasjonen korrekt, ifølge et politiavhør kvinnen ga etter ulykken.

Ifølge vitnet ropte vaktsjefen på et tidspunkt «helvete».

– Hva tenkte du da han ropte dette?

– Jeg husker ikke. Jeg var nok redd, sa hun.

Kvinnen forklarte at hun hadde problemer med å huske alt som skjedde denne natten.

Hun kan ikke huske at de diskuterte å redusere farten på fregatten.

En av de fagkyndige meddommerne spurte om hun sjekket objektet med kikkert ulykkesnatten.

– Ja, men bare helt kort. Jeg var redd for at nattsynet mitt ville bli påvirket om jeg så for lenge på det.

Vitnet var tydelig preget da hun måtte svare på spørsmål om hva som skjedde i minuttene og sekundene før det smalt.

– Jeg var i sjokk. Det var titusen ting som skjedde på samme tid. Og samtidig gikk alt utrolig sakte.

Hun ble konfrontert med at hun ikke klarte å foreta seg noe etter ulykken, men ble tatt vare på av kolleger.

– Jeg er utrolig takknemlig for at noen tilbød seg å hjelpe meg. Det var ikke en ønsket måte å reagere på selvsagt, men det var det som skjedde, sa hun og brast i gråt.

Tiltalte ringte vitnet rett før rettssaken

På spørsmål fra aktor bekreftet vitnet at tiltalte ringte henne kort tid før rettssaken startet.

– Hva ville han?

– Egentlig ingenting. Han spurte bare om jeg var kontaktet siden rettssaken snart skulle starte. Prosessen rundt godkjennelsen av mitt vitnemål var lang, og det var en del usikkerhet. Jeg regner med at det hadde med det å gjøre, svarte hun.

Forsvarer Christian Lundin bekrefter overfor Aftenposten at tiltalte tok kontakt med henne. Det var for å høre hvordan det sto til, hevder Lundin.