Norge

Oscar (3) ble kastet av Norwegian-flyet på grunn av myggstikk

– Legen på flyplassen bare flirte av oss, sier Frode Korbijn. Men de Norwegian-ansatte syntes ikke myggstikkene til sønnen Oscar (3) var noe å le av, og kastet familien av flyet.

Frode Korbijn sammen med sønnen Oscar på tre år.
  • Caroline Enge

Fredag ettermiddag skulle den lille familien hjem etter en ukes ferie hos slektninger i Nederland. Men på Schiphol-flyplassen i Amsterdam ble Lene, Frode og sønnen Oscar Korbijn stoppet.

– Vi var på vei ombord i flyet da en kabinansatt stoppet oss og spurte hva det var med Oscar, sier Frode Korbijn.

Sønnen hadde nemlig fått mange myggstikk i ansiktet i løpet av ferien, og pannen hans var full av røde prikker.

Var «fit to fly»

– Vi sa at det bare var myggstikk. Det virket som om det var greit, myggstikk er jo ikke smittsomt, forteller Frode Korbijn.

Men en stund senere kom de kabinansatte tilbake til Korbijn og ba familien om å gå av flyet. De mente Oscar kunne ha noe smittsomt, og var dermed en fare for helsen til de andre passasjerene.

– Vi fikk beskjed om å hente koffertene og gikk deretter til legen på flyplassen. Han bare flirte av oss, det var jo bare myggstikk, sier Korbijn.

Men «fit to fly»-beviset fra legen hjalp lite da neste Norwegian-fly var fullbooket.

– Vi fikk beskjed om at vi måtte sende inn klage i etterkant, sier Korbijn.

- Kan bli avvist

– Sikkerheten til passasjerene ombord er det aller viktigste for oss og ved mistanke om smittsomme sykdommer kan det hende at passasjerer blir avvist. Jeg kjenner dessverre ikke til detaljene her, men dersom denne gutten har blitt avvist på feil grunnlag, beklager vi det. Vi skal ta kontakt med familien slik at vi kan få klarhet i situasjonen, skriver pressekontakt i Norwegian, Astrid Mannion i en e-post til Aftenposten.

Var hos legen

Legen mente ikke det skulle bli noe problem å fly med noen myggstikk. Her er Oscar sammen med mamma Lene Korbijn.

Mandag ettermiddag ble også Korbijn kontaktet av flyselskapet. Han sier Norwegian nå ønsker å ordne opp.

– De sier de vil prioritere klagen når vi sender den inn, men det er fortsatt ingen garanti. Og det burde uansett ikke være sånn at media må involveres for at man skal få hjelp, sier Korbijn.

For etter at familien ble kastet av flyet fredag følte de seg overlatt til seg selv.

– Vi prøvde å ringe, men ble bare sendt i loop. De hjalp oss hverken med å finne nye billetter eller hotell, sier Korbijn.

Beskjeden fra forsikringsselskapet var at dette måtte Norwegian ordne opp i. Dermed endte familien hos en tante i Amsterdam, og kommer seg ikke hjem før på tirsdag. De nye flybillettene koster 10.000 kroner til sammen, mens de opprinnelige billettene kostet rundt 1.500 kroner.

– Det går greit med oss, men om vi ikke hadde hatt noen å bo hos ville det blitt veldig dyrt, sier Korbijn.

Var ute i god tid

Dagen før de skulle fly hjem, dro familien til legevakten fordi treåringen var slapp og hadde kastet opp.

– Vi spurte legen om han trodde det var et problem at vi skulle fly dagen etter, men han sa at det skulle gå helt fint, sier Frode Korbijn.

Fredag ettermiddag var det svært travelt på flyplassen i Amsterdam. Familien sier de derfor var ute i god tid før flyet skulle gå.

Hverken ved innsjekkingen, sikkerhetskontrollen eller boardingskranken var det noen problemer, før de altså ble stanset ombord i flyet.

Les også

  1. Mange Norwegian-kunder slipper den nye flyseteavgiften

  2. Får du ny ferie om du blir syk i ferien?

  3. Ryanair varsler priskrig for reiselystne til London

Les mer om

  1. Ferie
  2. Fly
  3. Norwegian
  4. Amsterdam
  5. Nederland