Norge

Salget av frossenpizza øker

Så langt i år har vi spist 12 prosent mer enn samme periode i fjor.

Nordmenn elsker pizza, og vi spiser mer og mer av det. Så langt i år har vi spist 12,2 prosent mer sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Scanpix

  • NTB

Hittil i år er det solgt dypfryst pizza for 773 millioner kroner i Norge, noe som er en økning på 12,2 prosent fra tilsvarende periode i fjor, opplyser markedsanalysebyrået Nielsen til Nationen.

– Veksthastigheten for dypfryst pizza har tatt seg opp den siste tiden og er vesentlig sterkere hittil i år enn siste 26 uker og siste 52 uker, sier kommunikasjonsansvarlig Gunnar Portvik i byrået til avisen.

Salget av folkefavoritten Grandiosa og Big One økte med tre prosent i årets tre første måneder, opplyser Orkla.

Importen av pizza har økt etter at merkevaren Peppes Pizza kom i butikkenes frysedisker i februar. Landbruksdirektoratet opplyste tidligere denne måneden at i første kvartal i år ble det importert 3.581 tonn av den italienske retten til en verdi av 113 millioner kroner. Det er en økning på 46 prosent fra samme periode i fjor.

Les også

I 62 år har Nidar produsert denne sjokoladen. Nå er det snart slutt

Ifølge industrikonsernet Scandza har Peppes Pizza, som de eier, tatt om lag 10 prosent av markedet i løpet av åtte uker.

Les mer om

  1. Økonomi

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Trapper opp pizzakrigen: Håper å selge én million bensinstasjonspizzaer

  2. ØKONOMI

    Koronaviruset førte til eksplosiv vekst i dagligvarehandelen

  3. NORGE

    Flere har fått sykdom overført fra flått i år enn i fjor

  4. VERDEN

    Asylsøknadene til Europa øker igjen. Men nå kommer stadig flere innvandrere fra vest.

  5. ØKONOMI

    Julevarene er her: Forbereder seg på en sesong uten grensehandel

  6. ØKONOMI

    Dette bryggeriet merker en helt ny trend