Norge

- Må trenes til å stikke seg frem

Tørre å stå frem. Jobbe godt sammen. Det er de viktigste ingrediensene for å lykkes med et produkt eller idé. Nå er det blitt kult å være ung gründer i Norge.

- Det er viktig med samspill hvis man skal lykkes som ung gründer.
  • Andreas Bakke Foss
    Andreas Bakke Foss
    Journalist

Det sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, som er en ideell organisasjon som i samspill med skoler og næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og ungdoms kreativitet, skaperglede.

Ungdomsbedrifter

Flaggskipet til Ungt Entreprenørskap er ungdomsbedriftene på videregående skole, og har pågått i 13 år. Både Waleed Ahmed (19) og Flemming S. Bordoy (19) startet begge i en slik ungdomsbedrift.

— Entreprenørskap er som enhver annen muskel, det må og kan trenes. Entreprenørskap er ikke medfødt. Trening av entreprenørskap blant unge handler om å se mulighetene, trene ferdighetene i forretningsutvikling og ikke minst om at unge blir trent i det å ha tro på seg selv og trener på å stå frem, sier Slungård.

Ambassadører

De to unge gründerne har allerede møtt nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) for å vise frem solcelleetuiet og er blitt ambassadører for Ungt Entreprenørskap.

— Det som Waleed og Flemming er et godt eksempel på er at de utfyller hverandre, som selgere, analytiker og strateg. For å lykkes som ung gründer er det viktig med samspill, og at man vet at man lykkes best hvis man jobber sammen med noen som kompletterer deg, sier Slungård.

Gründertider

Hun mener det er blitt bedre tider for unge norske gründere nå enn tidligere.

- Det begynner å bli tøft og kult være ung gründer og det merker vi blant unge og en mer åpen kultur.

Samtidig har vi som samfunn noen konkrete utfordringer i å legge til rette for virkemidlene for å løfte frem gode ideer og produkter fra unge skapere, sier hun.

Les også

  1. Fikk en lys idé i sommerferien