Norge

Elbileiere må i vinter betale opptil fire ganger så mye i nettleie for hurtiglading i distriktene som i byene

Elbilforeningen mener at høyere pris for hurtiglading i distriktene kan undergrave målet om at alle nye biler i 2025 skal være utslippsfrie. Nå vurderer NVE endringer.

Hurtiglading i Oslo sentrum er betydelig billigere enn i distriktene. Jan Tomas Espedal

  • Alf Ole Ask

Tall som Norsk elbilforening har hentet inn, viser eksempler på store prisforskjeller mellom by og land for hurtiglading av elbiler. Årsaken til dette er nettleien.

Eksemplene fra elbilforeningen viser at ved en godt besøkt hurtigladestasjon i Oslo koster det 1 krone pr. kwh i nettleie ved hurtiglading. På en mindre trafikkert stasjon i østlandsområdet er prisen 2,50, og den er 4,09 i Nord-Norge. Så kommer strømkostnadene i tillegg.

– Resultatet er en distriktsfiendtlig ordning som innebærer at det blir dyrt og vanskelig for folk å bruke elbil. Dersom vi skal nå målet om at alle nye biler som selges etter 2025 skal være utslippsfrie, må dette endres, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hurtiglading er å sammenligne med å fylle bensin på en bensinbil. Mange ladestasjoner står ved bensinstasjoner og slike ladestasjoner er viktige for kjørelengden for en elbil.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen Ingar Storfjell

Må betale høy nettleie også når det er få kunder

Dagens nettleie er tilpasset industri som har et jevnt høyt forbruk.

Problemet i dag er at hurtigladestasjoner i distriktene kanskje har én topp i uken, for eksempel fredag, der mange lader el-bilen. Resten av uken er det lite trafikk. Nettleien regnes for eksempel ut ifra den timen i måneden da forbruket var høyest. Dette kalles effekttariff.

Den høye leien må ladestasjonene betale også når det er få kunder. Det kan slå hardt ut i distriktene, der det er totalt sett færre mennesker som bruker hurtigladestasjonene.

Det betyr igjen at selskaper som bygger og driver hurtigladestasjoner i distriktene ikke får lønnsomhet i dette, fordi de ikke har nok kunder å dele nettleien på.

Christina Bu frykter at dette betyr at hurtigladebransjen dropper å investere i hurtigladere på steder med ujevn trafikk fordi det ikke er lønnsomt, eller at det blir urimelig dyrt å lade i distriktene fordi hurtigladeselskapene velter kostnadene i sin helhet over på distrikts-elbilistene.

  • Les også: Flest elbiler der elbilfordelene er størst

Det er dyrt å lade elbiler i Distrikts-Norge om vinteren. Jan Tomas Espedal

NVE varsler mulig endring

I NVE skal man nå lage en ny forskrift for hvordan nettariffen skal beregnes.

Ifølge Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund vil problemene som Elbilforeningen tar opp, bli et tema i det nye forslaget sendes på høring på nyåret.

– De har tatt opp med oss at dagens strukturer slår særlig negativt ut for hurtigladerne i distriktene, sier Lund.

Vassdrags og energidirektør Kjetil Lund. Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Han legger til at bransjen har argumentert godt og gjentar at dette er noe NVE vil se nærmere på når man over nyttår sender forslaget ut på høring.

NVE-direktøren sier at det rulles ut mange nye ladestasjoner i Norge. Modellen som er valgt med konkurranse mellom aktørene, mener han har fungert bra.

– Nå vil det nok alltid være forskjell i lønnsomhet mellom byer og distriktene, men dersom regelverket skaper større hindringer, så er dette noe vi vil se på i det vi legger frem over nyttår. Jeg tror ikke jeg vil gå lenger nå, sier Lund til Aftenposten.

Han vil ikke være konkret på når det kan komme en ny ordning, men det nye forslaget skal ut på høring med frist tre måneder. Det betyr at en endring trolig tidligst vil være på plass før neste sommer.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. fortum
  2. Fortum
  3. Trafikk
  4. Norsk elbilforening

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Høyre-utvalg vil skrote elbilfordelene

  2. POLITIKK

    Vedum kjøler ned avgiftsdebatt i eget parti

  3. NORGE

    Ruskjørere skal avsløres av nytt apparat

  4. NORGE

    Stort steinras sperrer E18 i Larvik: – Det er bare flaks at det ikke har gått liv

  5. NORGE

    Rasfaren er ikke over: E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

  6. NORGE

    Snøen skaper fortsatt problemer i trafikken