Norge

Lærere slår tilbake: Mener norskeksamen var god

– Å bakse litt med vanskelige ord og uttrykk er et slags minstemål av det man må forvente av 10.-klassinger, sier lærer Thomas Heiersted. Han skal være med å lage neste års oppgave.

Ungdomsskolelærer Thomas Heiersted i Oslo er veldig fornøyd med årets norskoppgave. Han mener oppgaven har feilet hvis både toer-elever og sekser-elever opplever oppgaven like lett.
  • Olga Stokke
    Olga Stokke
    Journalist

Huff, skal jeg begynne å slakte de stakkars elevene. Det tenkte sensor og ungdomsskolelærer Berit Glærum da hun begynte å lese besvarelser fra årets norskeksamen for 10. klasse.

Hun hadde fått med seg kritikken mot årets oppgave.

– Jeg fryktet det verste, jeg hadde også fått bakoversveis da jeg så teateranmeldelsen som ukjent tekst, men da jeg begynte å lese besvarelsene, så jeg at elevene hadde taklet det helt greit, sier Berit Glærum ved Garnes ungdomsskole i Bergen.

Sensor Berit Glærum frytet det verste da hun begynte å lese 10. klassingenes besvarelser.

Fredag hadde hun lest 26 av ca. 140 besvarelser. Også hun skrev et innlegg på Facebook-siden «Status Lærer».

– De som kritiserte oppgaven, hadde jo ikke sett hva elevene hadde svart, men det hadde jeg. Det stemte ikke med det de verste skeptikerne fryktet.

  • De siste eksamensoppgavene var knapt innlevert før lærere, elever og foreldre gikk ut med kritikk mot årets norskoppgaver.

Glærum som har vært sensor i flere år, mener at elevene ser ut til å ha taklet både A-delen og B-delen av oppgaven.

– Jeg begynner å helle mot at oppgaven er temmelig god, egentlig, sier Glærum.

«Endelige høyt nivå»

Også Thomas Heiersted, lærer ved Skøyenåsen ungdomsskole i Oslo, tar til motmæle mot kritikerne. Han postet på Facebook:

«Veldig fornøyd med oppgavene, endelig noen med litt høyt nivå.»

Og dessuten:

«Elevene mine er vant til å bryne seg på «vanskelige» ord og uttrykk..»

– Hvorfor er du så fornøyd med årets oppgave som mange andre kritiserer?

– Jeg liker at Ibsen trekkes inn i en moderne kontekst og setting. Det er mye ved Ibsens forfatterskap som egner seg til å belyse moderne spørsmål. At elevene må prøve å forklare ord og begreper selv om de ikke forstår dem hundre prosent, er en god øvelse.

Minstemål for 10.-klassing

– Å bakse litt med vanskelige ord og uttrykk er et slags minstemål av det man må forvente av 10.-klassinger, sier Heiersted som for øvrig er medlem av eksamensnemnda.

Han er allerede i gang med å lage neste års eksamensoppgaver, men understreker at han her uttaler seg på egne vegne.

Heiersted som selv er lærer på 10. trinn, har snakket med elever om årets oppgave.

– Et fåtall av mine elever synes at den var for vanskelig. Ikke alle likte oppgavene, men de forsto dem og de mente at det var mulig å løse dem.

– Så neste års kull kan ikke vente seg lettere oppgaver?

– Jeg kan ikke legge føringer for neste års eksamen. Skolen er en del av samfunnet, vi kommer til å evaluerer denne prosessen og kritikken som er kommet i år. Min personlige mening er at årets oppgaver ligger på et godt avansert nivå, og jeg ønsker at også neste års oppgaver skal gjøre det.

Lærer May Britt Myklebust Høydal i Volda likte norskeksamen 2016.

Også lærer May Britt Myklebust Høydal ved Volda ungdomsskole er fornøyd. Hun skriver på Facebook:

«Er det lov å seie at både eg og elevane likte norskeksamen 2016?»

«Så stolt at eg nesten dånar»

Hun forteller at flere av hennes elever med denne eksamensoppgaven har produsert mer enn noen gang. «Eg er så stolt at eg nesten dånar».

Høydal innrømmer at hun selv stusset da hun leste oppgaven første gang, men hun likte den bedre og bedre da hun leste den på nytt.

– Også elevene syntes den var spennende. Den første oppgaven går jo ut på at de skal si seg enig eller uenig i om teateranmeldelsen er terningkast fem. Da skal de ikke lete etter fremmedordene, men etter negative eller positive ord i teksten.

– Årets eksamensoppgave var god, sier Høydal.

Statsrådens epost

Aftenposten spurte om kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (h) ville kommentere denne saken som engasjerer så mange. Han svarer med denne eposten, via sin kommunikasjonsavdeling:

– Eksamen lages av lærere og fagfolk, og det er et system både for evaluering og for at sensuren kan justeres hvis det er slik at eksamensoppgavene har hatt en vanskegrad som åpenbart er for høy. Utdanningsdirektoratet jobber kontinuerlig med å lage så gode og treffsikre eksamener som mulig, og det er selvfølgelig viktig at tilbakemeldingene som kommer nå blir tatt på alvor i det videre eksamensarbeidet.

Les også disse sakene:

Les også

  1. Elevorganisasjonen: Dette viser at eksamen ikke treffer målgruppen

  2. Jeg hadde aldri i verden sett for meg en slik norskeksamen

  3. Lærere fortviler over årets norskeksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

  4. De slet med eksamen i norsk: – Jeg slo opp «neokapitalistisk», men fant det ikke i ordboken

Les mer om

  1. Utdanningsdirektoratet
  2. Lærere