Måtte vente i 19 år før drømmejobben som kongens skipssjef ble ledig
TROMSØ (Aftenposten): Visste du at Norge er det eneste landet sammen med Danmark som fortsatt har et eget kongeskip?
Det hele begynte i 1996 da Geir Vidar Thorkildsen var 33 år gammel. Han så kongeskipet komme seilende inn til indre havn i Horten.
Idet han fikk øye på skipssjefen tenkte han: neste gang den jobben blir ledig er det min tur.
– Jeg er en sjømann i mitt hjerte. Jeg har tidligere jobbet i marinen, men selv når jeg har jobbet andre steder i forsvaret, så har ønsket om denne jobben alltid vært der, sier han til Aftenposten.
Men det skulle gå år før jobben ble ledig. Hans forgjenger jobbet på skipet i 19 år før han gikk av med pensjon.
Første sesong som skipets sjef
Vinteren 2013 begynte han på skipet som nestkommanderende. Denne sommeren er hans første sesong som skipssjef.
– For meg er det en stor ære å ha denne jobben. Og i tillegg er det et godt sted å være med godt miljø og kompetente, gode medarbeidere, sier han.
Det er Thorkildsen som har kommandoen på skipet underkongeparets jubileumsreise fra Tromsø til Kristiansand for å feire 25 år på tronen. Søndag er skipet fortøyd i Bodø mens kongen og dronningen møter folket til fest.
Drives av marinen
Det er kongen som eier skipet, men det drives og vedlikeholdes av sjøforsvaret.
Forsvarets overføring til kongeskipet i 2016 er 45 millioner kroner i 2016 til vedlikehold og drift, viser tall fra statsbudsjettet.
På jubileumsreisen er 12 av 50 i mannskapet fast ansatte i marinen. Resten er vernepliktige.
– Blant de vernepliktige har mange fagbrev som elektrikere, kokker og andre funksjoner vi trenger her. Skipet er et gammelt ærverdig skip, bygget i 1937, som trenger mye manuelt arbeid og vedlikehold. Her er det mye ny teknologi i et gammelt skrog, sier Thorkildsen.
Dannebrog og Norge er eneste kongeskip i verden
Kongeskipet Norge ble gitt i gave fra det norske folk til kong Haakon VII etter en landsomfattende innsamlingsaksjon i 1947. Tidligere hadde de fleste kongedømmer et kongeskip, men i dag er det bare Norge og Danmark med sitt skip Dannebrog som holder tradisjonen i hevd. Det britiske skipet Britannia ble tatt ut av drift for 19 år siden.
I 1997 gikk de konservative i England til valg på at de skulle erstatte det gamle kongeskipet. En ny renovasjon av skipet ville bli for kostbart ifølge daværende regjering. Men Labour vant og valgte å ikke erstatte skipet, ifølge royalyachtbritannia.co.uk. Dronningen av England måtte tørke en tåre da hun tok farvell med skipet, ifølge flere britiske medier.
– Kongeskipet speiler Norge
Skipssjef Geir Vidar Thorkildsen tror det er mange grunner til å at Norge har valgt å bevare kongeskipet.
– Kongeskipet representerer vår kulturarv og våre maritime tradisjoner. De kongelige har gjennom tidende alltid reist sjøveien når de skulle på offisielle besøk og det gjør de den dag i dag, sier han og legger til:
– Og et annet viktig poeng er at kongeskipet brukes veldig mye, fordi det er svært anvendelig.
Nøktern båt
Skipssjefen synes det er historieløst å argumentere for at kongeskipet er for dyrt i drift.
– Jeg tenker det ville virke historieløst dersom man av økonomiske årsaker skulle velge å avvikle driften. Skipet var en gave fra myndighetene og folket. Skipet speiler kongehuset på en fantastisk måte. Vi snakker om en nøktern båt uten ekstravagant luksus. Når skipet seiler langs kysten vekker det stolthet og begeistring, sier han og legger til:
– Og det er drevet av folket med det store innslaget av vernepliktige på båten.
Kongeskipet ble tatt av vinden
Skipssjefen har opplevd mye forskjellig på kongeskipet i løpet av sine fire sesonger. Det meste av det ønsker han ikke å dele, men en episode kan han fortelle om.
– I fjor i forbindelse med at Kongeskipet skulle ankre utenfor Isle og Wight (i nærheten av South Hampton) i England var det mye vind og en unormalt kraftig tidevannstrøm. Selv med mye ankerkjetting ute, slapp ankeret og skipet drev avgårde i stor fart mot gassledningen som forsyner øyen, forteller han.
Måtte kappe kjettingen
I siste liten klarte de å stoppe båten, men da satt ankeret plutselig så hardt fast at de ikke turte å ta inn ankeret, fordi de fryktet at det kunne sitte fast i gassledningen.
– Vi måtte kappe kjettingen og ankeret ble gjenvunnet og brakt tilbake til skipet i løpet av morgentimene. Det skulle vise seg at dykkefirmaet allerede hadde hentet flere ankere fra andre skip, som hadde kommet i samme situasjon, forteller Thorkildsen.
Kongen var ombord da det skjedde og tok det hele med ro.
– Han er en svært erfaren sjømann og tok det hele rolig, men for meg som nestkommanderende var det langt over spenningsnivået jeg ønsker meg.