Norge

- Det har vært flere eksplosjoner

Brannskadde «Britannia Seaways» er i Bergen. Brannvesenet forteller om store ødeleggelser om bord.

Her ankommer skipet Bergen søndag.
  • Astrid Øvre Helland
  • Per Lindberg
  • Torunn Aarøy
Skipet fraktet masse jerrykanner med diesel. Disse var surret sammen i såkalte flak på opptil 10.000 kanner. Noen av kannene har trolig løsnet i uværet. Her jobber brannmannskaper fremdeles med etterslukking.
Da jernkannene begynte å gnisse mot hverandre, ble det brann. Totalt var det 70.000 liter diesel om bord. Mesteparten av dette brant opp.
Det har vært en voldsom temperatur om bord da brannen herjet. Brannvesenet anslår at det må ha vært mellom 500 og 600 grader. Samtidig var det svært grov sjø. Det gjorde arbeidsforholdene for brannfolkene særdeles vanskelige.
Det har vært en voldsom temperatur om bord da brannen herjet. Brannvesenet anslår at det må ha vært mellom 500 og 600 grader. Samtidig var det svært grov sjø. Det gjorde arbeidsforholdene for brannfolkene særdeles vanskelige.
Store brannskader vises på «Britannia Seaways» i Bergen.
Det er store skader på skipet. Fremdeles ulmer det i noen av containerne.

Søndag ettermiddag la skipet til kai i Bergen. Brannfolk og politi gikk straks om bord for å gjøre sine undersøkelser.

Lørdag kveld begynte det å brenne i skipet. Da lå «Britannia Seaways» utenfor Florø.

På grunn av dårlig vær ble evakueringen av skipet avbrutt. Skipet satte først kursen mot Florø, så Bergen.

Flere representanter fra Forsvaret, politi og brannvesen dukket opp på Dokken etter at skipet la til kai, skriver bt.no. Også byens ordfører Trude Drevland var på plass, i tillegg til flere pressefolk.

Det ryker

Vakthavende brannsjef, Leif Linde, forteller at brannvesenet søndag kveld jobber med å sikre lasten.

— Det har vært en voldsom brann med mye energi, til Linde til bt.no.

Linde har selv vært om bord. Han rapporterer om store ødeleggelser.

Les også

Brannen er slukket

— Enorme krefter har vært i sving. Det har vært flere eksplosjoner, og mange containere som har brent.Linde fortalte søndag ettermiddag at det da ennå ulmet litt i noen containere.

— Vi kommer til å fortsette arbeidet utover natten. Det er ikke noe brannfare nå, men vi driver med etterslukking.

70.000 liter diesel

Også generalløytnant Morten Lunde, sjef ved Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø, var søndag ettermiddag om bord i skipet.

Han forteller til BT at skipet fraktet masse jerrykanner med diesel. Disse var surret sammen i såkalte flak på opptil 10.000 kanner. Noen av kannene har trolig løsnet i uværet. Så har det trolig gått hull på dem. Og da jernkannene begynte å gnisse mot hverandre, ble det brann. Totalt var det 70.000 liter diesel om bord. Mesteparten av dette brant opp.

Les også

- Brannen utviklet seg veldig rask

— Da vi kom om bord, fant vi et utbrent område på 30-40 meter. Rundt om lå det sprengte jerrykanner. Mellom 10 og 15 kjøretøy er også fullstendig utbrente, sier Lunde.Det har vært en voldsom temperatur om bord da brannen herjet. Brannvesenet anslår at det må ha vært mellom 500 og 600 grader. Samtidig var det svært grov sjø. Det gjorde arbeidsforholdene for brannfolkene særdeles vanskelige.

Likevel klarte brannfolkene å slukke brannen.

Skipet frakter blant annet en stridsvogn, ammunisjon og drivstoff. Materiellet skulle brukes i en øvelse på Vestlandet.

Skal helsesjekkes

Politiets innsatsleder Kjetil Øyri sier dette til BT:

— Dette er helt spesielt. Vi kjenner ikke til at noe tilsvarende har skjedd i nyere tid, sier Terje Bruøygard, pressesjef i Hæren.

De tolv soldatene som er med på skipet skal være uskadd og i god form. De kjøres til sykestuen på Haakonsvern når de har gått i land i Bergen.

— Hvis det er behov for det, sender vi dem til Haukeland, sier Gystad til bt.no.

På kaien var det representanter fra rederiet DFDS, som eier «Britannia Seaways», deres forsikringsselskap og Det Norske Veritas.

Generalløytnant Morten Lunde på kaien i Bergen.