Norge

Munch ser seg selv

«Selvportrett i spanskesyken», 1919. Av Edvard Munch (1863-1944)

afp000809543-zESyf3ZDV1.jpg nasjonalgalleriet

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Det er stadig medieinteresse knyttet til arven etter Edvard Munch. Nå aktualisert med de 21 verkene fra kunstsamleren Cornelius Gurlitt. Kunstmuseet i Bern offentliggjorde nylig listen over alle verkene som ble funnet. Vi henter frem et selvportrett av Munch tilhørende Nasjonalgalleriet. Ikke av de mest kjente, men med et tilbakevendende, eksistensielt favoritt-tema: angst, sykdom og død.

EPOKEN

Munch var symbolist og en tidlig representant for ekspresjonismen. Han skapte stort rom for egne følelsesmessige erfaringer i bildene. Selvportrett i spanskesyken, 1919 tilhører en senere fase og ble skapt noen år etter at han slo seg ned på Ekely i 1916. Da han malte dette bildet, hadde han nylig avsluttet den omfattende utsmykningen av aulaen i Universitetet i Oslo, og dette selvportrettets farger og monumentale virkning har noe til felles med aula-fargene.

HISTORIEN BAK BILDET

Han laget flere bilder med utgangspunkt i spanskesyken, som på verdensbasis kan ha tatt livet av så mange som 100 millioner mennesker i årene 1917-1920. I Norge døde mellom 13.000 og 15.000 i den influensalignende epidemien, mens i overkant av en million ble smittet. Også Munch var smittet, rundt 1918-1919. I en serie med skisser og malerier dokumenterte han de forskjellige sykdomsstadiene. Tynn i håret, gul i huden, avmagret og blek sitter han i kurvstolen og møter vårt blikk. Som kurator Øystein Ustvedt påpeker : «utleverer han sin skrøpelige tilstand foran sin uoppredde seng». Etter det store utsmykningsoppdraget i aulaen har Munch nå vendt tilbake til et av sine sentrale gjennomgangstemaer: seg selv.

Maleriet er en gave til Nasjonalgalleriet fra Charlotte og Christian Mustad i 1937.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Her kommer de verdenskjente maleriene: Slik blir det nye Munch-rommet i Nasjonalmuseet

  2. KULTUR

    Investor Petter Olsen bygger opp et nytt Munch-museum i Hvitsten

  3. KULTUR

    Skilt alenefar samlet kunstskatter på rekordtid

  4. KOMMENTAR

    Når får vi krisebrennevin?

  5. A-MAGASINET

    Alle trodde bildet var falskt. Så begynte denne mannen detektivarbeidet.

  6. KOMMENTAR

    Essay: Aftenposten har mange feil på samvittigheten. Den nest verste er forfølgelsen av Edvard Munch | Harald Stanghelle