Norge

Meny hopper av priskrigen på julemat

afp000396972.jpg

Dagligvarekjeden setter i stedet opp prisene til «normalt nivå» og gir mellomlegget til Frelsesarmeen.

  • Adresseavisen
  • Sissel Lynum
  • Marianne Tønset

Priskrigen på mat har nådd nye dimensjoner denne førjulstiden. Lavpriskjedene presser hverandres priser til latterlig lavt nivå på enkelte varer.

Supermarkedkjeden Meny nekter å bli med på priskjøret.

— Dette har gått for langt. Vi i Meny slåss for matglede. Vi mener prisdumpingen vil føre til en forflatning av norsk matkultur og at det vil svekke utvalget. Vi setter opp prisene på de varene hvor prisdumpingen har gått lengst, og vi gir samtidig én million kroner til Frelsesarmeen, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding.

Før helgen bestemte supermarkedkjeden seg for å justere prisene opp til det de kaller et noe mer normalt nivå, samtidig som de gir til Frelsesarmeen.

Som Adresseavisen har fortalt, skjøt prisdumpingen for alvor fart torsdag, blant annet med flere varer til under fem kroner, noen helt ned i 1–2 kroner. Også kjøttvarer som ribbe, pøler og pinnekjøtt selges milevis under kostpris.

Bondelaget: - Uetisk prisdumping

Hovedforklaring er avisenes, og særlig VGs, pristester før jul som ingen vil tape, og aller helst vinne. Prisdumpingen er blitt kritisert av blant andre leder for Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, som til Adresseavisen sier at priskrigen er uetisk.

— Den prisdumpingen vi ser med kronetilbud på lokkevarer, er jeg svært kritisk til. Det handler om at matprisene settes på et uetisk nivå. Når kjedene selger med tap, etableres et press bakover i produksjonskjeden, som industrien og råvareprodusentene kjenner. Denne typen prisdumping gir hamstringstendenser hos mange forbrukere. Jeg frykter det derfor fører til økt kasting av mat, som allerede er på et for høyt nivå, sier Bartnes.

Meny sier seg enig og melder seg ut av priskrigen.

Vinner sjelden testene

— Vi skal spise maten, ikke kaste den. Det ekstreme fokuset på billig mat bidrar ikke til økte matopplevelser. Meny står for bredt vareutvalg, ferske råvarer, lokalmat og sterk fagkompetanse. Vi er vanligvis med når konkurrentene setter ned prisene, men nå sier vi nok er nok.

Meny er landets største supermarkedkjede, altså ikke største dagligvarekjede, og har annen profil enn lavprisbutikkene og jevnt over noe høyere priser som gjør at de så godt som aldri kommer best ut i pristester. Både Kiwi og Meny eies av Norgesgruppen og nå overlater Meny altså arenaen til sin lavprisbror Kiwi og gir den og andre lavpriskjeder et stikk:

— Dette enorme prisfokuset gjør det helt umulig for små norske lokalmatprodusenter å bygge seg et marked. De kan ikke være med på dette kjøret. 80 prosent av norsk dagligvare består av butikker med et begrenset sortiment. I Meny har vi 450 lokalmatleverandører og vi er opptatt av å ha priser de kan leve av, sier Kjuus i pressemeldingen.