Norge

Satte opp fruktprisene før Nøkkelhull-stunt

Første økte matkjedene prisene på fisk, frukt og grønt. Noen dager senere kuttet de på Nøkkelhull-varer.

Frukt og grønt økte mest i pris i februar, kun dager før de store matkjedene kuttet prisen på såkalte Nøkkelhull-varer, som skal være sunnere enn andre varer. ARKIVFOTO: SVEIN ERIK FURULUND
  • Øyvind Gustavsen

Les også:

Den siste uken har både matkjeder og Helsedirektoratet satt sunnhet på dagsordenen. Kiwi åpnet ballet mandag med å kutte prisen på nøkkelhullsmerkede varer tilsvarende momsen på 14 prosent, og Helsedirektoratet har kjørt i gang sin kampanje om å gjøre Nøkkelhullsbegrepet kjent.

Imidlertid viser det seg at sunne matvarer som frukt, grønnsaker og fisk er blant de kategoriene som økte mest i pris i februar. Frukt økte med 6,4 prosent. Grønnsaker, inkludert poteter og andre rotfrukter, økte med 4,4 prosent, mens fisk økte med 4,6.

«Kraftig» økning

Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er den første målingen på hvordan forhandlingene mellom dagligvarekjedene og leverandørene påvirker forbrukerne. Med spådommer om opp til 5 prosents prisøkning, og spesielt tøffe forhandlinger, viser SSBs målinger at matbransjen sammenlagt satte opp matprisene med 2,7 prosent.

— 2,7 prosent er ganske mye, sier rådgiver Simen Sæterdal i seksjon for prisstatistikk ved SSB til Aftenposten.no.

SSB kaller dette en kraftig økning, og det påvirker hele konsumprisindeksen, som økte med 0,4 prosent fra januar til februar.

- Synd

- Det er synd at de matvarene vi ønsker at det skal bli spist mer av, blir dyrere. Samtidig ser vi stadig prisdumping på usunne lokkevarer. Til sammen blir dette en helsetrussel, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no.

— Det er synd at vi ikke klarer å gjøre ting riktig, sier hun.

Matvareprisene har de siste ti årene alltid steget i februar, som følge av kjedenes prisjusteringer akkurat denne måneden. Historiske tall viser også at vi kan forvente ytterligere prisstigning i mars. Bortsett fra i fjor har prisene i mars steget hvert år siden 2002, men da under en halv prosent.

Bortsett fra kaffe, te og kakao, samt oljer og fett, var det ingen andre grupper som økte like mye i pris.

Til sammenligning økte kjøtt med 0,7 prosent.

- Uheldig utvikling

Helsedirektoratet mener prisutviklingen er uheldig.

- Det er en uheldig utvikling at frukt og grønt, samt fisk, øker så mye i pris. Alt dette er viktige deler av de nye kostholdsrådene, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Hun legger til at det er gledelig at sukker, syltetøy og sjokolade øker med så mye som 3,5 prosent.

— Dette er jo varer vi ikke ønsker at vi skal spise mer av, sier hun og legger til at de nå håper at kampanjen med nøkkelhullsmerkingen vil føre til at prisene på alle sunne matvarer synker.

3 prosent prisøkning hos Rema 1000

— For Remas del har prisene på frukt og grønnsaker økt med 2 prosent fra januar til februar. Ser man tallene over tid, gir de et annet bilde, for prisene på frukt og grønnsaker har nærmest stått stille, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i Rema Norge.

Han legger til at priskuttene på Nøkkelhullvarene ikke går på bekostning av prisene på frukt og grønt.

— Generelt har Rema hatt en prisøkning på 3 prosent fra januar til februar, noe som skyldes forhandlingene i høst. Dette er mindre enn enkelte påsto at prisøkningene kom til å være, sier Kristiansen.