Norge

Regjeringen åpner for å bygge flere og smalere firefeltsveier

Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) åpner for muligheten til å bygge smalere firefelts motorveier. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
  • NTB

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Aktuelle strekninger er blant annet E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E39 Mandal – Ålgård, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.

Les også

  1. Slik sparer Statens vegvesen titusener for hver meter vei de bygger

  2. Nye Veier ville skrote nybygget motorvei. Nå sier Viken nei.

  3. Dette er veien som selv MDG vil bygge om. Den har trafikk som en motorvei og går midt i Moss by.

Les mer om

  1. Knut Arild Hareide
  2. Samferdsel
  3. Veiutbygging
  4. E39
  5. E18