Vaktsjefen på «Helge Ingstad» i retten: – Disse minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt om og hatt mareritt om x antall tusen ganger
BERGEN (Aftenposten): For første gang fortalte vaktsjefen om natten da fregatten han styrte, kræsjet i et tankskip og sank.
Natt til 8. november 2018 kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet TS «Sola».
Statsadvokaten har kun tiltalt én person. Det er den 33 år gamle vaktsjefen som var på broen den skjebnesvangre natten. Han skal svare for hva som gikk galt.
Onsdag startet han sin forklaring i Hordaland tingrett. 33-åringen hadde på seg offisersuniformen fra Sjøforsvaret i rettssalen.
Dommeren lurte på om tiltalte selv hadde forberedt noe. Det svarte han «ja» til.
– Benyttet store deler av døgnet på bro
Tiltalte startet i Forsvaret i 2008. Han tok befalsskolen i Hæren i indre Troms. Han arbeidet i Nord-Norge til 2013. Året etter begynte han på Sjøkrigsskolen.
I 2017 ble han uteksaminert med en bachelor i militær ledelse, med fordypning i navigasjon. I juli samme år begynte han på fregatten.
Måneden etter hadde han den første vakten som vaktsjef under opplæring. Det var på en seilas med skipet til og fra Storbritannia.
– Jeg benyttet store deler av døgnet på bro for å bli kjent med systemer og arbeidsoppgaver skulle løses om bord, sa den tiltalte.
På skolen foregikk undervisningen i en simulator.
De dramatiske minuttene: Slik forliste KNM Helge Ingstad
Vaktsjef åtte måneder før ulykken
Klareringen som vaktsjef startet høsten 2017. Det ble avsluttet med en muntlig prøve. Han ble klarert som vaktsjef i april 2018. Etter klareringen var han tre uker på sjøen.
– Vi fikk tilbakemeldinger i etterkant av hver økt vi hadde og planer for hvordan vi skulle utvikle oss videre, sa han.
– Det lå et press på oss som var under opplæring. Det var en lang prosess, la han til.
Den tiltalte ble pekt ut av ledelsen til å være vaktsjef om bord på «Helge Ingstad» våren 2018.
– Sjefene syntes jeg var den som var best egnet, sa han.
Deretter fortalte han om hvordan han opplevde natten 8. november 2018.
Slet med å sove natten før ulykken.
33-åringen hadde firetimersvakter. De gikk fra klokken 04.00 til 08.00 og 16.00 til 20.00.
– Det er en slitsom vakt og hadde ingen konkurranse om å ha akkurat den. Det var lange dager, men det var den vakten jeg syntes var mest behagelig.
Kvelden 7. november la han seg i 21.30–22-tiden.
– Jeg slet med å sove og sovnet ikke før i 22.30-tiden. Jeg våknet før ringeklokken ringte, skrudde den av, vasket ansiktet og pusset tennene. Jeg er vanligvis ikke glad i å spise med én gang når jeg har våknet. Rutinen min er å våkne litt og så gå på broen, fortalte han.
Den tiltalte anslår, ut fra hva han har forklart i politiavhør, at han var på broen en gang mellom kl. 03.35 og 03.40. Det var bekmørkt da han kom ut på broen.
Vaktsjefen: Har hatt mareritt om ulykkesnatten
Vaktsjefen husker at han diskuterte hva de kraftige lysene fra tankskipet Sola TS kunne være for noe.
– Min oppfatning var at det var et stasjonært objekt, sa den tiltalte.
– Disse minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt om, og hatt mareritt om x-antall tusen ganger, sa den tiltalte.
– Jeg har forklart meg om dette et titall ganger. På et tidspunkt er jeg også usikker på hva som er synet 8. november, hva jeg har tenkt, håpet på eller er blitt fortalt, la han til.
– De har sett oss, de legger om kursen
Fregatten var på vei til den skotske byen Dundee ulykkesnatten.
Nordvest for Bergen så vaktsjefen et objekt på babord side som var i ferd med å legge om kursen styrbord slik at det ville ha større avstand til fregatten.
– Det underbygger min situasjonsforståelse. De har sett oss, de legger om kursen. Perfekt, tenker jeg da. Vi er fornøyd med situasjonen, sa den tiltalte.
– I hodet mitt var det ingen indikasjoner, hverken fra assistenten eller utkikker, som tilsa noen endring på den situasjonsforståelsen, la han til.
– Brukte du kikkert, spurte dommeren.
– Jeg husker ikke, svarte han.
Fikk advarsler
Vaktsjefen husker at han hørte «Helge Ingstad» på sambandet. Han trodde det var et av skipene som var sør for fregatten, som reagerte på at fregatten hadde lagt seg for mye babord.
– Vedkommende identifiserer seg ikke og utløser ingen alvorlighetsgrad annet enn at «du må gå styrbord». Det er ingenting som blir sagt eller gjort som får meg til å endre oppfatning, fortalte han.
«Du må i hvert fall gjøre noe», ringte losen inn og sa ifra til Fedje trafikksentral.
– Da tenker jeg at det er et fartøy på vei mot oss. Da var vinduet for meg å gjøre noe tilnærmet lukket.
Vaktsjefens første håndgrep var å styre hardt babord.
– Jeg gir en ny rorordre om hardt styrbord for å prøve å motvirke at hekken gikk ut på styrbord-side og nærmere Sola TS.
Om det hjalp, er han usikker på. Hadde treffpunktet vært én meter lenger frem, ville tankskipet truffet en lugar.
– Da kunne situasjonen sett annerledes ut, sa han.
Ville bli vaktsjef «så fort som jeg kunne»
Statsadvokat Magne Kvamme Sylta stilte en rekke spørsmål til den tiltalte vaktsjefen i retten. Han startet med Sjøkrigsskolen og hvordan han oppfattet presset om å bli vaktsjef.
– Jeg oppfattet det som en forventning fra skipssjefen om at hvis vi gjør vårt beste over tid, vil det munne ut i en klarering. Jeg hadde som mål å komme ned i operasjonsrommet. Jeg prøvde å bli klarert så fort som jeg kunne, sa tiltalte.
Han fikk rundt 90 prosent riktig på en skriftlig prøve under klareringen.
– Jeg følte at jeg hadde god nok kompetanse.
Ble grillet av statsadvokaten
Sylta valgte å irettesette tiltalte flere ganger underveis i retten.
Han påpekte at ikke alle andre er fageksperter, og at det ikke var noen grunn for tiltalte til å «himle med øynene.»
Sylta uttrykte også misnøye til forklaringen, blant annet fordi tiltalte ikke husket alle detaljer.
Han fikk spørsmål om hva han kunne ha brukt av hjelpemidler for å finne ut at Sola TS ikke var et skip.
Han svarte blant annet radar, et automatisk identifikasjonssystem kalt AIS eller kikkert.